Trapped in Suburbia ontwerpt boeken die zich met niets laten vergelijken. Boeken die niet gewoon om te lezen zijn, maar unieke, interactieve objecten. Boeken die iets bieden wat digitale alternatieven simpelweg niet kunnen. Boeken die betrokkenheid vragen om ze tot leven te brengen, waardoor een conventioneel boekontwerp verandert in Experience Design. Boeken die je aan het lachen maken en boeken die actueel blijven. Boeken die jouw verhaal vertellen op een onvergetelijke manier.

A book to play with


Ruimte voor de spelende mens

Ruimte voor de spelende mens (Space for the Playing People) presents The Hague’s dream to become a utopian city based on artist Constant Nieuwenhuys’ New Babylon. Here the city is an environment where its inhabitants can focus solely on their creativity and exist as homo ludens, ‘playing man’.

This financial report documents the cultural budget distribution across the many institutions in The Hague. The document details the government’s spending for the following four years in comparison to previous.

Fulfilling the city’s dream, the design of the report actually gives the reader the opportunity to play. The content is divided into seven books which form a tangram puzzle. ‘Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren’ (Everything must remain possible, everything can happen), the report’s ethos, is emphasised through the tangram’s ability to form infinite combinations.

As a tangram puzzle the previously dry and complex document is transformed into one of creativity and joy. Additionally, the shapes of the tangram become an abstraction of The Hague’s visual identity of which the report is designed within.

A book to oven bake


Talking Ceramics I

Een boek dat je moet afbakken in de oven! Dit is hoe wij de rijke geschiedenis en de verhuizing vierden van het Europees Centrum voor Keramiek (EKWC).

Klei is een natuurlijk materiaal en is tot op zekere hoogte voorstelbaar. De oven is een belangrijk deel van het keramische proces, kunstenaars werken weken aan de voorbereiding maar als het eindelijk de oven in gaat wordt alle controle je ontnomen. Zelfs de meest ervaren kunstenaar kan na een weekend bakken de oven openen en een ramp aan treffen. We wilden deze angst en verrassing ook in het boek.

Je plaatst het witte boek in de oven, bakt het op 65 graden tot de onzichtbare inkt transformeert naar zwart en het ontwerp van de cover zichtbaar wordt.

Er is ook een speciale editie gemaakt waarvan de voorkant is gemaakt van 1 mm dun papierporselein. Belangrijk kenmerk is de breekbaarheid van het materiaal wat natuurlijk de kwetsbaarheid en aanvaarding van de onvermijdelijke fouten belichaamd.

Het EKWC is al bijna 50 jaar een vooraanstaand centrum voor experimenten met keramiek. Dit boek bespreekt de ervaringen van kunstenaars maar vooral ook wat er fout ging in hun proces tijdens hun verblijf op het EKWC.

A book to listen to


This is Experience Design

Eindelijk is hier onze monografie!

Een boek over ons werk en onze filosofie!

Met de term Experience Design denken mensen vaak aan digitale interactie. Dat doen wij niet.

Op basis van onze projecten hebben wij onze filosofie vertaald naar een interactieve publicatie. De publicatie is een belichaming van ons motto van Confusius; “Tell me and I’ll forget. Show me and I may remember. Involve me and I’ll understand.”

Het boek bestaat uit twee 10“ vinyl platen die de verhalen vertellen achter de projecten. Het boek heeft 156 pagina’s vol met foto’s van ons werk. Door het boek te bekijken en de platen gelijktijdig te beluisteren zal je het boek op een andere manier ervaren.

Met een voorwoord van Erik Kessels van KesselsKramer en gepubliceerd door Coltrane en Dixon.

Luister naar het geluidsfragment van kant twee – The Medium is the Message.

      The Medium is the Message (Sample) - Trapped in Suburbia

 

This is Experience Design is te koop.

Shipping Options (Incl. Book €34,95)

Het boek is te koop in onderstaande winkels:

Oostenrijk

Buchhandlung Walther König, Wenen

Lia Wolf, Wenen

Nederland

Athenaeum boekhandel, Amsterdam

Museum Hilversum, Hilversum

Stroom, The Hague

UK

Colours May Vary, Leeds

Magma, Leeds & Londen

A book to chroma key


Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Complexiteit, absurditeit en perfectionisme zijn allemaal kenmerken van Jaap Drupsteen’s werk. Videoproducties vormen het grootste deel van zijn oeuvre en dat betekent dat iedere seconde een uniek mooie grafisch beeld bevat. In tegenstelling tot de traditionele grafisch ontwerper maakt Drupsteen vijfentwintig ongelooflijke beelden per seconde.

Deze fantastische composities worden zelden gezien als individuele frames. Dit bracht ons op het idee om voor de publicatie, behorende bij de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Ontwerper | Explorer, unieke beelden te selecteren uit zijn videowerk.

Het boek bevat meer dan 400 frames vol van kleur, patronen en effecten, waarvan vele werden gemaakt zonder gebruik van computers. Toch is zijn werk hedendaags en heeft het veel moderne visuele stijlen beïnvloed.

Ten tweede, de cover neemt het boek naar een ander niveau buiten zijn gebruikelijke functie. Drupsteen werd revolutionair in zijn vroege gebruik van chroma-keying, ook bekend als het green/ blue screen effect. Deze techniek gaf hem de mogelijkheid acteurs of elementen in verschillende omgevingen en lagen te plaatsen.

Dit is de rede dat we een app ontwikkeld hebben (beschikbaar in de Apple App Store) waarmee de gebruiker dit effect kan ervaren in combinatie met het boek. De app bevat een bibliotheek van foto’s en videoclips uit Drupsteen’s werk. Je selecteert een afbeelding of videoclip en het blauw van het boek wordt door de app vervangen door het gekozen beeld. De app brengt de gedrukte videoproducties tot leven, terwijl ook duidelijk wordt hoe het proces werkt.

Download Jaap Drupsteen uit de Apple App Store.

Dit boek is een onderdeel van de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Designer | Explorer  die ook door ons is ontworpen.

A book that simplifies


The Twenty-Year Journey

Eurocontrol is verantwoordelijk voor de air-traffic management en regelgeving in het hele Europese luchtruim. Dit is een overweldigend complexe taak met een hele grote verantwoordelijkheid. Vanwege hun 20 jarig bestaan kregen wij de opdracht een boek te ontwerpen die de geschiedenis van het bedrijf en de ervaringen van werknemers vertelt.

Het boek werd geproduceerd in twee hardcover edities: de standaard versie bedekt met grijs linnen en een special edition met een witte lederen cover met gouden tekst en randen. Het boek is een cadeau voor de medewerkers en relaties van het bedrijf.

Eurocontrol werkt met een enorme hoeveelheid aan informatie en data. Ons werd gevraagd om deze complexe informatie in begrijpbare eenvoudige infographics te vertalen. Een aantal van deze infographics vind je terug in het boek in grote uitklapbare pagina’s die benadrukken tevens de grote in verantwoordelijkheid van Eurocontrol.

A book that dances


Innovation in Dance for Young Audiences

De identiteit van Fresh Tracks Europe hebben we getransformeerd naar hun nieuwe publicatie – Innovation in Dance for Young Audiences. Het boek laat zien welke filosofie en projecten er schuil gaan achter dit unieke project.

De flexibele en dynamische identiteit is doorverteld in 6 verschillende omslagen. op de omslag zijn de basisvormen gebruikt die je ook terug vindt in de identiteit. Deze elementen hebben binnen de identiteit een dynamische rol hierdoor ontstond het idee om de boeken te gebruiken in een korte animatie.

A book of collaboration


Grafisch Geluk

Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards

A book of conversation


Amsterdam Kansenzones

Deze publicatie toont de resultaten van het onderzoek op het subsidieprogramma Amsterdamse Kansenzones door de Amsterdamse Hogeschool (HVA). Het subsidieprogramma biedt kleine zelfstandige winkeliers financiële mogelijkheden om hun situatie te verbeteren.

De studie werd gedaan in opdracht van de gemeente Amsterdam en liet zien dat er veel vooroordelen en onbegrip is tussen de gemeente en de winkeliers. We hebben de kloof tussen deze twee partijen als een rode draad in het ontwerp verwerkt. We hebben gebruik gemaakt van de visuele taal van de winkeliers om hun quotes te ontwerpen, we fotografeerden de grafische uitingen van de winkeliers en gebruikte deze als inspiratie. De onderzoeksresultaten zijn ontworpen in een klassieke minimalistische manier en alles is zakelijk zwart-wit gehouden. De publicatie is in onhandig groot A3-formaat, omdat de onderzoekers niet willen dat deze unieke publicatie in een lade belandt.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2013 European Design Awards

A book strapped together


Graphic Happiness

Graphic Happiness II is een project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De publicatie en de tentoonstelling tonen het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafische vak.

De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.

De publicatie bevat 246 pagina’s en toont het werk van o.a. nederlandse ontwerpers als Dick Bruna, Wim Crouwel, Theo van Doesburg, Anthon Beeke, Lust, Thonik, Niessen & de Vries, Studio Dumbar.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2013 European Design Awards
Brons | 2013 International Design Awards
Brons | 2012 Hiiibrand Awards

A book of experimentation


Het Echte Werk

Dit boek is een avonturenboek over op een nieuwe manier omgaan met cultuur. Voordat iedere culture instelling de noodzaak voelde om te veranderen was Waterwolf hier al mee begonnen. Dit avontuur zit vol met experimenten ook in de fysieke vorm. Het boek is niet CMYK gedrukt maar de CMYK kleuren zijn op het laatst vervangen door 3 fluor kleuren + zwart. En om de toeschouwer duidelijk te maken dat het hier gaat om verrassen en ontwrichten zijn we zo brutaal geweest om de harde omslag binnenste buiten te bevestigen zodat je even denkt ‘hier is iets fout gegaan’.

FC de Omslag is een samenwerking tussen de bibliotheek en het archief van de stad Gouda. Dit initiatief is opgezet om samen met de bewoners van Gouda te verkennen en te experimenteren hoe zij cultuur kunnen creëren. Het boek is een avonturenboek over het omgaan met cultuur op een experimentele manier. ‘De Omslag’, betekent ‘de cover van het boek’ en verwijst naar zowel de boeken in de bibliotheek en het archief maar ook betekent het ‘keerpunt’. Het team is van mening dat dit project een keerpunt zou kunnen betekenen.

Dit is ook de reden waarom we er bewust voor gekozen hebben om iets bijzonders te doen met de omslag. De omslag van het boek is binnenstebuiten gekeerd. Het laat je twee keer kijken, en dat is waar FC de Omslag over gaat.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2014 European Design Awards

A book to ignite


Waar rook is, is vuur

“Waar rook is, is vuur’ is een publicatie over de oude Caballero sigarettenfabriek, die is omgetoverd tot een creatieve werkruimte. Waar eens sigaretten werden gemaakt, vind je nu creatieve initiatieven die worden uitgevoerd door architecten, fotografen, industrieel ontwerpers, grafisch ontwerpers, webdesigners etc.

De rug en de typografie op de cover is gezeefdrukt met de inkt die gebruikt wordt voor luciferdoosjes, zodat je daadwerkelijk een lucifer kan afstrijken. In het boek hebben we verschillende soorten papier gebruikt die de verschillende architectonische structuren in het gebouw vertegenwoordigen.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2010 European Design Awards

A book that summarises


Kenniseconomie Monitor 2010

Deze publicatie is een uitgave van Nederland Kennisland en toont ons de huidige situatie in de Nederlandse samenleving. Een publicatie met meer dan 90 infographics gedrukt in 5 verschillende felle fluorescerende kleuren.

Kennisland draagt ​​bij aan een slimmere Nederlandse samenleving. Zij geloven dat de beste garantie voor toekomstige welvaart en welzijn, is om onze kennissamenleving te versterken.

A book to watch


The Gift of Sound and Vision

Voor het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum hebben we voor de vertrekkende directeur een uniek afscheidscadeau gemaakt. In de publicatie vertaalden we favoriete video en geluidfragmenten naar 600 pagina’s. Het boek bevat David Bowie’s Sound and Vision (vinyl single version), pop-ups, een dvd, een aantal flip boekjes, en een RFID-tag.

A book to reveal


There is More Than One Truth

VJ Movement geeft journalisten en cartoonisten over de hele wereld de kans om hun verhaal te vertellen. Iedereen kan lid worden van de VJ Movement en hun verhaal pitchen aan journalisten en de cartoonisten. Als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp in de wereld omdat je het niet kunt zien op het reguliere nieuws, kan je je ideeen pitchen. Als je idee de meeste stemmen krijgt, zal een professionele VJ journalist of cartoonist het verhaal voor je verslaan en het zal online worden gepubliceerd. De beste cartoons werden ook gepubliceerd in dit bijzondere boek.

A book to become


Hi Brand Book

Hi is een Nederlandse telecombedrijf met als doelgroep jongeren. Met dit brandboek wilden we de managers het leven laten leiden van hun doelgroep. Ze moeten deelnemen ipv van toekijken. Daarom hebben we ervoor gekozen om het merkboek eruit te laten zien als een rijk gevulde agenda van iemand uit de doelgroep. Het is gevuld met foto’s, stickers, concert-en treinkaartjes, flyers, een bierviltje met telefoonnummers … noem maar op, het zit erin. In het boek zijn verschillende technieken gebruikt; krasinkt, vijf dubbel blinde uitklapbare pagina’s, stickers, een ontslagbrief (als je faalde voor de test), tal van illustraties, UV-spot inkt en een grote pop-up!

Al met al een fantastisch project om aan te werken!


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2010 European Design Awards

 

A book to build with


Creatieve Stad Den Haag

De ‘Creatieve Stad Den Haag’ programma loopt sinds 2005 en deze publicatie geeft een goed inzicht in de resultaten. Het boek is een bouwsteen, en alle boeken samen vormen een fraaie constructie. Deze constructie staat voor alle creatieve ondernemingen die samenwerken om de ‘creatieve stad’ te vormen.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2010 International Design Awards