Trapped in Suburbia ontwerpt tentoonstellingen die betrekken. Tentoonstellingen die de toeschouwer veranderen in een deelnemer. Allesomvattende omgevingen die je uitdagen om alle onzekerheden te laten varen en het kind in jezelf vrij te laten. Fantasiewerelden en interactieve ruimtes; elk een unieke ervaring. Dit is tentoonstellingsontwerp met betekenis. Waarom het verhaal lezen als je er onderdeel van kunt zijn?

Onderweg – Met de fotograaf op reis

Hoe kunt u fotografie ervaren op een nieuwe manier? Onderweg – Met de fotograaf op reis is de eerste in een reeks tentoonstellingen waarin het Nationaal Archief werk laat zijn uit hun inmens groot archief van 14 miljoen foto’s. De selectie is een reis door de geschiedenis waarin te zien is hoe belangrijk reizen is in de ontwikkeling van de fotografie.

Ons ontwerp bevat een aantal unieke manieren om de collectie te ervaren. Bij binnenkomst, de Infinity Room, hier vind je de meest recente reisfotografie De kamer is volledig bedekt van vloer tot plafond met afbeeldingen gestreamd vanaf het web. Deze ruimte toont de verzadiging van de hedendaagse fotografie.

Het grootste deel van de tentoonstelling bestaat uit zwart-wit fotografie, behalve de Colour Room. Deze aparte ruimte presenteert een selectie van kleurenfoto’s in een heel andere sfeer. U bevindt zich in een andere wereld vergelijkbaar bij de introductie van de kleurenfotografie.

Te zien zijn foto’s van gerenommeerde internationale fotografen: Ed van der Elsken, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Luc Timmers, Herbert Ponting, Cas Oorthuys, Sem Presser, Willem van de Poll.

Aangezien dit de eerste expo is uit een toekomstige reeks, is er gekozen voor een modulair systeem dat gemakkelijk kan worden gedemonteerd en weer opgebouwd in verschillende vormen. Speciaal voor deze tentoonstelling hebben we een nieuw snel maar ook veilig ophangsysteem ontwikkeld waardoor het ophangen van de 250 lijsten binnen enkele uren is te realiseren Tevens is het een systeem wat er voor zorgt dat de wanden onbeschadigd blijven.

Fotos: Anne Reitsma.

Design it Yourself

Design it Yourself is een interactieve tentoonstelling voor het Graphic Design Museum / MOTI in Breda. In de tentoonstelling worden zowel kinderen als volwassenen uitgedaagd om aan de slag te gaan als ontwerper. Er zijn verschillende elementen te ontwerpen, zoals een magazine cover, een stop-motion animatie, een T-shirt of een pictogram. In de verschillende onderdelen van de tentoonstelling kan je je fantasie laten gaan.

We hebben de ‘Stop we have motion’, een race tegen de klok om een stop motion animatie te maken met alle beweegbare elementen in de expositieruimte. Er is een camera tegen het plafond geplaatst die een foto maakt elke 10 seconden.

We hebben ook ‘On the cover’ waar je een cover van een tijdschrift kunt maken met alle beweegbare elementen. De cover is op de vloer en zo groot dat je zelf op de cover kunt. Hier is ook een camera tegen het plafond geplaatst die een foto maakt.

En er is ‘Back to the drawing board’, hier kan je tekenen op een groot papieren t-shirt. Hier is er ook een camera geplaatst , die een foto van je t-shirt maakt en het resultaat wordt geplaatst in een tijdschrift sjabloon.

Er is ook een pictogram-tekening-contest-machine de ‘Design-o-mat’, de machine werkt als een gokautomaat en zal je een willekeurige gekke opdracht te geven. Zoals – ontwerp een pictogram voor ‘een zwembad, voor hamsters, in de woestijn’ of ‘een parkeerplaats, voor vervelende mensen, met humor’.

Alle resultaten worden gepubliceerd op de Design It Yourself website, zodat je altijd jouw ontwerpen kunt bekijken en doorsturen naar je vrienden.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2012 International Design Awards
Finalist | 2012 European Design Awards

XXS Dutch Design

Welkom in de wereld van de postzegel. XXS Dutch Design is een tentoonstelling ontworpen in opdracht van het Museum voor Communicatie (i.s.m. PostNL) waarbij het ontwerpproces van Nederlandse postzegels centraal staat.

In een ruimte die voelt als een enorm postzegelvel wordt een aantal bekende zegels letterlijk vergroot tot menselijke proporties. Deze immersie geeft een unieke blik achter de schermen van postzegelontwerp, waarbij je dicht op het proces en de ontwerper staat.

De tentoonstelling is op 27 november 2013 geopend door Koning Willem-Alexander waarbij hij de nieuwe algemene frankeerzegel, de koningspostzegel, in ontvangst nam.

Fotos: Fred Ernst


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2014 European Design Awards
Zilver | 2014 International Design Awards

Martelkelder

Voor museum Gouda werden we gevraagd om de martelkelder te herontwerpen. Dus begonnen we te denken hoe we het nog spannender kunnen maken. Kinderen lezen niet de oude kleine bordjes naast de martelwerktuigen. We besloten om het meer een ervaring te laten zijn. Alle informatie is met UV lak op de grond aangebracht. Op deze manier kun je alleen iets zien wanneer je de UV- zaklamp gebruikt. Dus je moet echt de ruimte verkennen om alle informatie te vinden . Alle info op de vloer is met de hand getekend, zelfs de tekst.


Trapped in Suburbia award

Goud | 2010 European Design Awards
Zilver | 2010 International Design Awards

Weer Toekomst!

De reizende tentoonstelling ‘Weer toekomst’ is een verhaal over vluchtelingenintegratie in Nederland, verteld aan de hand van foto’s van fotograaf des vaderlands Ahmet Polat.

Polat volgde een aantal studenten van UAF, Stichting voor Vluchteling-Studenten, die hoogopgeleide vluchtelingen in Nederland steunt. Zijn foto’s en de bijbehorende verhalen tonen het integratieproces van de studenten en documenteren hun nieuwe toekomst in Nederland.

De tentoonstelling zal op verschillende lokaties in Nederland te zien zijn, waaronder musea en universiteiten. De vormgeving is gebaseerd op een aantal opstellingen die aangepast kunnen worden aan de verschillende lokaties. Op panelen bevinden zich foto’s, geschreven teksten en opgenomen interviews van de vluchtelingen.

Speciaal voor de eerste lokatie, Museum Hilversum, werd een installatie met 100 kalenders gemaakt om weer te geven hoe lang elke student in Nederland is. Bezoekers konden een vel van iedere kalender scheuren en zo een complete set beelden verzamelen om mee naar huis te nemen en in hun eigen omgeving een variant op de tentoonstelling mee te maken.

De naam Weer Toekomst werpt een positief licht op de nieuwe situatie van deze mensen, vooral als ‘de toekomst’ een onzekerheid voor vluchtelingen blijft.

Stille helpers – 100 jaar Cordaid

De expositie laat zien dat je geen Mandela hoeft te zijn om een goed mens te zijn. Goed doen voor je medemens kan heel eenvoudig het hoeft niet altijd groots en zichtbaar te zijn. Cordaid gelooft dat er een stille helper in iedereen schuilt. Achter iedere voordeur is een verhaal en achter iedere voordeur een stille helper.

De expositie is uit 4 onderdelen opgebouwd:

· De status quo. Door middel van rode ballen kan de bezoeker antwoord geven op de vraag ‘Hoe deel jij?’. Tijdens de expositie groeit deze interactieve infographic.

· Ontmoet de stille helpers. Achter iedere voordeur het verhaal van een stille helper.

· De geschiedenis van Cordaid. Aan de buitenzijde van de huisje kan de bezoeker lezen over 100 jaar Cordaid.

· Als laatste de analoge versie van de website ‘ditwilikmetjedelen.nl’ een muur waar vele gedeelde verhalen te lezen zijn over stille helpers. Deze muur groeit naar mate er meer verhalen binnenkomen op de website.

Deze expositie was een reizende expositie die het hele land heeft aangedaan. Belangrijk was vooral dat de expositie goed te vervoeren is en niet gevoelig is voor slijtage.

Graphic Happiness – 100 Years of Dutch Graphic Design

Graphic Happiness is een grootschalig project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De tentoonstelling toont het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafisch vak. Ontwerpen is wat deze ontwerpers gelukkig maakt. Het project zorgt er ook voor dat de twee landen China en Nederland kennis uitwisselen en elkaar kennis laten maken met elkaars cultuur.

Belangrijk onderdeel van de expositie is het ballenbad met 40.000 blauwe ballen. Het symboliseert het feit dat wij in Nederland onder de zeespiegel leven. Deze strijd met het water heeft ons geleerd inventief te zijn en was het begin van onze rijke ontwerptraditie. Onze onderschijdende nuchtere, speelse maar praktische ontwerpcultuur heeft inmiddels wereldfaam. Op de blauwe ballen staat de Nederlandse ontwerpgeschiedenis afgebeeld. De bezoeker kan dan ook letterlijk de geschiedenis in duiken.

Het logo is dan ook gebaseerd op het Chinese symbool voor ‘Double Happiness’ en de Nederlandse vlag (rood, wit en blauw). Het symboliseert China en Nederland, die samen komen in het ontwerp. Het logo wordt onder andere gedrukt op 3 verschillend gekleurde spanbanden. Deze 3 spanbanden bij elkaar vormen het logo en houden de meubels in de tentoonstelling en zelfs de publicatie bij elkaar. Het logo is letterlijk en figuurlijk de bindende factor in het gehele ontwerp.

Al het meubilair is ontworpen als flat pack bouwpakket en wordt bij elkaar gehouden door de spanbanden. Geen lijm, schroeven of enig ander materiaal wordt gebruikt. De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2013 International Design Awards
Brons | 2013 Hiiibrand Design Award

Grafisch Geluk

Grafisch Geluk is een tentoonstelling van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. Het toont het werk van Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke, Otto Treuman en nog veel meer.

Het gaat over ontwerpers die proberen hun geluk te vinden in hun werk. Net als een heleboel mensen die proberen hun geluk te vinden in Las Vegas. Om die reden hebben we de bewegwijzering gemaakt met meer dan 60 lichtbakken, geïnspireerd op de Las Vegas lichtbakken en neons. Het veranderde de tentoonstelling in een licht spektakel. We kozen ervoor om geen kleur te gebruiken in de bewegwijzering omdat de hele tentoonstelling al heel veel kleur bevat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2012 International Design Awards

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

Omslag! 85 jaar VPRO Gids

85 jaar de tv gids van de VPRO.
Deze expositie in het Graphic Design Museum (nu Moti) was een eerbetoon aan de schitterende reeks uitgaven. De VPRO begon al vroeg met talentvolle ontwerpers/kunstenaars de ruimte te geven om met verrassende ontwerpen te komen voor de covers.

Hebbes!

museumgoudA is het eerste museum in Nederland die begonnen is met het digitaliseren van hun collectie in 3D. We werden gevraagd om de identiteit en de permanente expo vorm te geven waar bezoekers kunnen kijken naar de collectie op een speciale 3D-scherm. Ze kunnen het systeem besturen met een kubus, selecteer een kunstwerk en je kan het object draaien met de kubus die je in je handen hebt.

Dit project is een proefproject en als het een succes is dan zal het worden gebruikt in verschillende musea in Nederland.

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Om te vieren dat Jaap Drupsteen vijftig jaar werkzaam is als ontwerper besloot Museum Hilversum een tentoonstelling te presenteren over het werk van Jaap Drupsteen. Sinds de jaren ‘60 is Drupsteen uniek in zowel zijn proces als productie. Hij heeft vooral gewerkt op het gebied van video-producties, het creëren van iconische leaders voor de Nederlandse omroep VPRO, televisie en theater producties zoals The Flood en meer recent revolutionaire visuals voor techno festivals. Veel belangrijke en herkenbare designs uit de Nederlandse cultuur zijn ook ontworpen door Jaap Drupsteen zoals het paspoort, identiteitskaart, postzegels en geld.

De tentoonstelling toont Jaap Drupsteen’s vruchtbare carrière en verdeelt deze in drie delen. De bovenste verdieping presenteert zijn vroege audiovisuele vormgeving (VPRO, Hadimassa etc) en bedrukte voorwerpen (geld, paspoort etc). Als een ontwerper voor het televisiescherm, begon Drupsteen natuurlijk met een zwart vlak, vandaar dat de bezoeker de tentoonstelling binnen wandelt in een geheel zwarte omgeving. Naast deze ruimte is er een witte ruimte waar je het drukwerk kunt vinden. Ook te zien zijn de oorspronkelijke titel bordjes, allemaal met de hand gemaakt, waarop de bewegende intro muur vervolgens is geïnspireerd.

Omdat de tentoonstelling beschikt over een grote hoeveelheid videowerk gebruikten we een speciale audio-systeem. Al lopend met een hoofdtelefoon en een ontvanger activeer je bij betreden van een gebied het geluid dat bij de video hoort. Dit voorkomt dat meerdere audiotrackst te gelijkertijd te horen zijn en dat je de gehele expositie niet van hoofdtelefoon hoeft te wisselen.

Het Muziektheater is de tweede verdieping waar veel van Drupsteen’s theaterproducties voor televisie te zien zijn. Bij deze ongewone en inventieve producties was hij revolutionair in zijn gebruik van chroma-keying. (Blue screen effect) Om dit te ervaren kan de bezoeker chroma-keying live ervaren door een blauwe omgeving binnen te stappen en op magische wijze in één van Drupsteen’s werken geplaatst te worden.

De onderste verdieping presenteert zijn meest recente werk door middel van twee grote projecties. Dit zijn audiovisuele composities gemaakt voor DJ en orkestrale visuals waarvoor hijzelf de software heeft ontwikkeld om tot een perfecte synchronisatie tussen beeld en geluid te behalen.