Wolterinck – Designing Your World

Het nieuwe inspiratieboek van Wolterinck (Uitgeverij Terra). Een prachtige uitgave voor op de koffietafel, met maar liefst 352 pagina’s vol schitterende foto’s van hun mooiste projecten – van het interior design van een exclusief jacht tot de styling van een villa in Griekenland en van de nieuwste door Wolterinck ontworpen producten tot de lay-out en beplanting van indrukwekkende tuinen. Inclusief een los boekje (40 pagina’s) met verdiepende teksten over de disciplines waarin Wolterinck werkzaam is, aangevuld met voor- en na-foto’s, plattegronden en ontwerptekeningen.

Fotografie: Peter Baas en Marco Peters.

VPRO jaaroverzicht

Het thema van dit VPRO-jaaroverzicht 2019 is Toekomstbouwers. Het vormgeven en mee willen bouwen aan de toekomst is een vaste waarde in de verhalen en programma’s van de VPRO. Tijdens de Dutch Designweek haalde VPRO al toekomstvragen op onder het publiek. Vragen waarmee VPRO eens aan de gang zou moeten, op onderzoek of anderszins. Het leverde hun vele honderden reacties op, geschreven op grote gekleurde kaarten.

Deze kaarten zijn de inspiratie geweest voor de vormgeving van het jaaroverzicht. Geen ingebonden boek dus, maar een eigenwijze doos met losse kaarten. Met een beetje een knipoog naar de ouderwetse videoband. De eerste kaart is een blanco kaart met ruimte voor de leden om hun eigen toekomstvraag naar de VPRO op te sturen.

Arita Ceramics Symposium

Het Arita Ceramics-symposium werd gehouden in november 2016 in Arita in Japan. Arita keramiek is een van Japans meest beroemde keramiek en rijk aan traditie. Dit boek is het verslag van het symposium en is een geschenk aan de sprekers en de organisatoren. Gedurende 2 dagen werd er waardevolle kennis gedeeld over keramiek tussen verschillende culturen en dit mag natuurlijk niet verloren gaan.

De opdracht was om een ​​boek te ontwerpen dat het volledige verslag is van het symposium in zowel het Engels als het Japans. De vormgeving moest er voor zorgen dat het een waar collectorsitem wordt.

De essentie van het symposium is Keramiek. Daarom hebben we ervoor gekozen om de voorkant van een ​​keramische schaal op de cover te plaatsen. Dit vertegenwoordigt het praten over keramiek. Aan de achterkant van het boek zie je de onderkant van de schaal 3D-gegoten, dat het daadwerkelijke maken van de keramiek vertegenwoordigt. Dit zorgt er ook voor dat het boek zweeft als je het op tafel legt en de grote spiraal omhoog houdt.

De binnenkant bevat verschillende grammen papier van 300 gram aan de buitenkant, het verandert langzaam van 280, 260, enz. In lichter papier van 80 gram in het hart van het boek. Het vertegenwoordigt de verschillende mogelijkheden van keramiek. Het kan heel dik en sterk zijn, maar ook kwetsbaar en transparant.

Door de dikte van het boek, 400 pagina’s, was er geen wire-o beschikbaar om het boek te binden. Zodoende heeft de binder zelf de spiraal gemaakt. Dit boek is het eerste in zijn soort met zo’n grote spiraal.
Dit alles en de reeks van slechts 35 exemplaren maakt het boek tot een uniek ontwerp en een waar collectorsitem.

 


Trapped in Suburbia award

Silver | 2018 European Design Awards

Ruimte voor de spelende mens


Een wereld zonder grenzen. Met New Babylon schetst kunstenaar Constant Nieuwenhuys een ideale wereldwijde stad waar de mens zich volledig op zijn creativiteit kan richten, zodat hij een homo ludens oftewel een spelende mens kan zijn.

Deze publicatie geeft op een bijzondere manier inzicht in de culturele begroting van de komende 4 jaar.

De vorm van New Babylon ligt in de ogen van Constant niet vast, want het is aan de mens om New Babylon creatief vorm te geven: “Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren”, de omgeving wordt gecreëerd door de activiteiten van het leven en niet andersom.

Net als New Babylon, ligt de vorm van het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020 niet vast. Het is een naslagwerk dat je uitdaagt om te spelen, dat ruimte geeft tot creativiteit en de homo ludens in je los maakt. Wij hebben gekozen voor de vorm van een Chinese Tangram legpuzzel waar je oneindig veel verschillende puzzels mee kunt maken. Het toch wel zakelijke document wordt daarmee getransformeerd tot een speels vrolijk object dat uitnodigt om mee te spelen. De vormen van de Tangram puzzel zijn in abstractie terug te vinden in de huisstijl van de Gemeente Den Haag waardoor het een bijzondere publicatie is geworden maar die wel past binnen de nieuwe huisstijl.

This is Experience Design


Met de term Experience Design denken mensen vaak aan digitale interactie, wij zien dat net even anders

Op basis van onze projecten hebben wij onze filosofie vertaald naar een interactieve publicatie. Deze monogram is een belichaming van ons motto van Confusius; “Tell me and I’ll forget. Show me and I may remember. Involve me and I’ll understand.”

Het boek bestaat uit twee 10“ vinyl platen die de verhalen vertellen achter de projecten. Het boek heeft 156 pagina’s vol met foto’s van ons werk. Door het boek te bekijken en de platen gelijktijdig te beluisteren zal je het boek op een andere manier ervaren.

Met een voorwoord van Erik Kessels van KesselsKramer en gepubliceerd door Coltrane en Dixon.

Luister naar het geluidsfragment van kant twee – The Medium is the Message.

      The Medium is the Message (Sample) - Trapped in Suburbia

 

This is Experience Design is te koop.

Shipping Options (Incl. Book €34,95)

 

Talking Ceramics I


Een boek dat je moet afbakken in de oven! Dit is hoe wij de rijke geschiedenis en de verhuizing vierden van het Europees Centrum voor Keramiek (EKWC).

Klei is een natuurlijk materiaal en is tot op zekere hoogte voorstelbaar. De oven is een belangrijk deel van het keramische proces, kunstenaars werken weken aan de voorbereiding maar als het eindelijk de oven in gaat wordt alle controle je ontnomen. Zelfs de meest ervaren kunstenaar kan na een weekend bakken de oven openen en een ramp aan treffen. We wilden deze angst en verrassing ook in het boek.

Je plaatst het witte boek in de oven, bakt het op 65 graden tot de onzichtbare inkt transformeert naar zwart en het ontwerp van de cover zichtbaar wordt.

Er is ook een speciale editie gemaakt waarvan de voorkant is gemaakt van 1 mm dun papierporselein. Belangrijk kenmerk is de breekbaarheid van het materiaal wat natuurlijk de kwetsbaarheid en aanvaarding van de onvermijdelijke fouten belichaamd.

Het EKWC is al bijna 50 jaar een vooraanstaand centrum voor experimenten met keramiek. Dit boek bespreekt de ervaringen van kunstenaars maar vooral ook wat er fout ging in hun proces tijdens hun verblijf op het EKWC.

 

Trapped in Suburbia award

Goud | 2017 European Design Awards
Brons | 2017 European Design Awards
Nominatie | 2017 ADCN Awards

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer


Complexiteit, absurditeit en perfectionisme zijn allemaal kenmerken van Jaap Drupsteen’s werk. Videoproducties vormen het grootste deel van zijn oeuvre en dat betekent dat iedere seconde een uniek mooie grafisch beeld bevat. In tegenstelling tot de traditionele grafisch ontwerper maakt Drupsteen vijfentwintig ongelooflijke beelden per seconde.

Deze fantastische composities worden zelden gezien als individuele frames. Dit bracht ons op het idee om voor de publicatie, behorende bij de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Ontwerper | Explorer, unieke beelden te selecteren uit zijn videowerk.

Het boek bevat meer dan 400 frames vol van kleur, patronen en effecten, waarvan vele werden gemaakt zonder gebruik van computers. Toch is zijn werk hedendaags en heeft het veel moderne visuele stijlen beïnvloed.

Ten tweede, de cover neemt het boek naar een ander niveau buiten zijn gebruikelijke functie. Drupsteen werd revolutionair in zijn vroege gebruik van chroma-keying, ook bekend als het green/ blue screen effect. Deze techniek gaf hem de mogelijkheid acteurs of elementen in verschillende omgevingen en lagen te plaatsen.

Dit is de rede dat we een app ontwikkeld hebben (beschikbaar in de Apple App Store) waarmee de gebruiker dit effect kan ervaren in combinatie met het boek. De app bevat een bibliotheek van foto’s en videoclips uit Drupsteen’s werk. Je selecteert een afbeelding of videoclip en het blauw van het boek wordt door de app vervangen door het gekozen beeld. De app brengt de gedrukte videoproducties tot leven, terwijl ook duidelijk wordt hoe het proces werkt.

Download Jaap Drupsteen uit de Apple App Store.

Dit boek is een onderdeel van de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Designer | Explorer  die ook door ons is ontworpen.

Graphic Happiness


Graphic Happiness II is een project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De publicatie en de tentoonstelling tonen het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafische vak.

De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.

De publicatie bevat 246 pagina’s en toont het werk van o.a. nederlandse ontwerpers als Dick Bruna, Wim Crouwel, Theo van Doesburg, Anthon Beeke, Lust, Thonik, Niessen & de Vries, Studio Dumbar.


Trapped in Suburbia award
2x Zilver | European Design Awards
Brons | International Design Awards
Brons | Hiiibrand Awards

Waar rook is, is vuur


“Waar rook is, is vuur’ is een publicatie over de oude Caballero sigarettenfabriek, die is omgetoverd tot een creatieve werkruimte. Waar eens sigaretten werden gemaakt, vind je nu creatieve initiatieven die worden uitgevoerd door architecten, fotografen, industrieel ontwerpers, grafisch ontwerpers, webdesigners etc.

De rug en de typografie op de cover is gezeefdrukt met de inkt die gebruikt wordt voor luciferdoosjes, zodat je daadwerkelijk een lucifer kan afstrijken. In het boek hebben we verschillende soorten papier gebruikt die de verschillende architectonische structuren in het gebouw vertegenwoordigen.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2010 European Design Awards

Grafisch Geluk


Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards

Het Echte Werk


Dit boek is een avonturenboek over op een nieuwe manier omgaan met cultuur. Voordat iedere culture instelling de noodzaak voelde om te veranderen was Waterwolf hier al mee begonnen. Dit avontuur zit vol met experimenten ook in de fysieke vorm. Het boek is niet CMYK gedrukt maar de CMYK kleuren zijn op het laatst vervangen door 3 fluor kleuren + zwart. En om de toeschouwer duidelijk te maken dat het hier gaat om verrassen en ontwrichten zijn we zo brutaal geweest om de harde omslag binnenste buiten te bevestigen zodat je even denkt ‘hier is iets fout gegaan’.

FC de Omslag is een samenwerking tussen de bibliotheek en het archief van de stad Gouda. Dit initiatief is opgezet om samen met de bewoners van Gouda te verkennen en te experimenteren hoe zij cultuur kunnen creëren. Het boek is een avonturenboek over het omgaan met cultuur op een experimentele manier. ‘De Omslag’, betekent ‘de cover van het boek’ en verwijst naar zowel de boeken in de bibliotheek en het archief maar ook betekent het ‘keerpunt’. Het team is van mening dat dit project een keerpunt zou kunnen betekenen.

Dit is ook de reden waarom we er bewust voor gekozen hebben om iets bijzonders te doen met de omslag. De omslag van het boek is binnenstebuiten gekeerd. Het laat je twee keer kijken, en dat is waar FC de Omslag over gaat.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2014 European Design Awards

Innovation in Dance for Young Audiences


De identiteit van Fresh Tracks Europe hebben we getransformeerd naar hun nieuwe publicatie – Innovation in Dance for Young Audiences. Het boek laat zien welke filosofie en projecten er schuil gaan achter dit unieke project.

De flexibele en dynamische identiteit is doorverteld in 6 verschillende omslagen. op de omslag zijn de basisvormen gebruikt die je ook terug vindt in de identiteit. Deze elementen hebben binnen de identiteit een dynamische rol hierdoor ontstond het idee om de boeken te gebruiken in een korte animatie.

There is More Than One Truth


VJ Movement geeft journalisten en cartoonisten over de hele wereld de kans om hun verhaal te vertellen. Iedereen kan lid worden van de VJ Movement en hun verhaal pitchen aan journalisten en de cartoonisten. Als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp in de wereld omdat je het niet kunt zien op het reguliere nieuws, kan je je ideeen pitchen. Als je idee de meeste stemmen krijgt, zal een professionele VJ journalist of cartoonist het verhaal voor je verslaan en het zal online worden gepubliceerd. De beste cartoons werden ook gepubliceerd in dit bijzondere boek.

Kenniseconomie Monitor 2010


Deze publicatie is een uitgave van Nederland Kennisland en toont ons de huidige situatie in de Nederlandse samenleving. Een publicatie met meer dan 90 infographics gedrukt in 5 verschillende felle fluorescerende kleuren.

Kennisland draagt ​​bij aan een slimmere Nederlandse samenleving. Zij geloven dat de beste garantie voor toekomstige welvaart en welzijn, is om onze kennissamenleving te versterken.

Amsterdam Kansenzones


Deze publicatie toont de resultaten van het onderzoek op het subsidieprogramma Amsterdamse Kansenzones door de Amsterdamse Hogeschool (HVA). Het subsidieprogramma biedt kleine zelfstandige winkeliers financiële mogelijkheden om hun situatie te verbeteren.

De studie werd gedaan in opdracht van de gemeente Amsterdam en liet zien dat er veel vooroordelen en onbegrip is tussen de gemeente en de winkeliers. We hebben de kloof tussen deze twee partijen als een rode draad in het ontwerp verwerkt. We hebben gebruik gemaakt van de visuele taal van de winkeliers om hun quotes te ontwerpen, we fotografeerden de grafische uitingen van de winkeliers en gebruikte deze als inspiratie. De onderzoeksresultaten zijn ontworpen in een klassieke minimalistische manier en alles is zakelijk zwart-wit gehouden. De publicatie is in onhandig groot A3-formaat, omdat de onderzoekers niet willen dat deze unieke publicatie in een lade belandt.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2013 European Design Awards

Hi Brand Book


Hi is een Nederlandse telecombedrijf met als doelgroep jongeren. Met dit brandboek wilden we de managers het leven laten leiden van hun doelgroep. Ze moeten deelnemen ipv van toekijken. Daarom hebben we ervoor gekozen om het merkboek eruit te laten zien als een rijk gevulde agenda van iemand uit de doelgroep.

Het is gevuld met foto’s, stickers, concert-en treinkaartjes, flyers, een bierviltje met telefoonnummers … noem maar op, het zit erin. In het boek zijn verschillende technieken gebruikt; krasinkt, vijf dubbel blinde uitklapbare pagina’s, stickers, een ontslagbrief (als je faalde voor de test), tal van illustraties, UV-spot inkt en een grote pop-up.


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2010 European Design Awards

 

The Gift of Sound and Vision


Voor het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum hebben we voor de vertrekkende directeur een uniek afscheidscadeau gemaakt. In de publicatie vertaalden we favoriete video en geluidfragmenten naar 600 pagina’s. Het boek bevat David Bowie’s Sound and Vision (vinyl single version), pop-ups, een dvd, een aantal flip boekjes, en een RFID-tag.

Creatieve Stad Den Haag


De ‘Creatieve Stad Den Haag’ programma loopt sinds 2005 en deze publicatie geeft een goed inzicht in de resultaten. Het boek is een bouwsteen, en alle boeken samen vormen een fraaie constructie. Deze constructie staat voor alle creatieve ondernemingen die samenwerken om de ‘creatieve stad’ te vormen.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2010 International Design Awards