Mauritshuis – Roofkunst 10 verhalen

De tentoonstelling toont gestolen objecten uit drie periodes: kunstroof door Franse revolutionairen in 1795, door nazi’s afgepakte kunst van Joodse eigenaren en koloniale roofkunst. Met behulp van virtual reality ontdek je de geschiedenis van deze objecten. Kunstenaarsduo Jongsma + O’Neill toont met video-installaties en digitale technieken hoe die geschiedenis vandaag de dag doorwerkt. Wat zou er gebeuren als alle objecten teruggegeven werden aan hun rechtmatige eigenaars?

In samenwerking met het Humboldt Forum Berlijn.

 

Hof van NL

In opdracht van en samenwerking met museum Dordrecht hebben wij het nieuwe tentoonstellingsconcept, de gehele inrichting, vormgeving en branding ontwikkeld. In het geheel vernieuwde museum Hof van NL beleef je hoe wij in Nederland omgaan met onze vrijheden, vroeger en nu, verteld vanuit verschillende perspectieven. In 1572 werd er in Dordrecht in het Hof, in opdracht van Willem van Oranje, de Eerste Vrije Statenvergadering gehouden. Aan de hand van dit soort belangrijke historische gebeurtenissen en door middel van interactieve installaties en spannende interactieve tours ontdek je het museum, onze vrijheden en hoe jij daar mee omgaat. Speciaal voor families met kleintjes is er een interactieve avonturen speurtocht en voor de oudere kinderen een spannende escapetour.

Fotografie:Bram Vreugdenhil, Daisy von Dutch, Trapped in Suburbia

Met dank aan; Dordrechts Museum, Jos Verwer, Studio Roodenburch, Boer en Van Wijk, Astrid Sy, Kiza Magendane, Raven van Dorst, Ferry Piekart, Marieke van Leeuwen, OORbit Studio, Mystery City Games, Rianne van Duin, Shosho.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hof van Nederland (@hofvannl)

Upside Down Amsterdam

The Upside Down Amsterdam  is de grootste instagram-experience in Europa met 1.500m2 en 25 kamers en decors. Trapped in Suburbia nam het conceptontwikkeling, ruimtelijk ontwerp en het ervaringsontwerp van zowel de experience als het restaurant voor hun rekening. Voor ons een uitdagende en interessante opdracht waarbij wij met name waardevolle kennis en ervaring hebben opgedaan over een moeilijk bereikbare jongere doelgroep.

The Upside Down Amsterdam wilt bezoekers inspireren om te creëren. Je kunt je uitleven met het maken van foto’s en video’s in onze kamers en decors, je kunt alles aanraken en helemaal los gaan. The Upside Down Amsterdam vertelt op een toegankelijke manier over de typisch hedendaagse Nederlandse cultuur. Weg met de molens, klompen en tulpen! Ze laten je het nieuwe Nederland zien: alles waar ze bij The Upside Down trots op zijn, zoals diversiteit, de geweldige dance scene, of onze abnormale voorkeur voor chocolade en snoep.

Maria Magdalena

Ontmoet de mysterieuze Maria Magdalena en haar vele gezichten: van kroongetuige, zondares tot feminist. Ze wordt geassocieerd met de vermenging van seksualiteit, sensualiteit en zonde; een baken van hoop en een feministisch icoon. En was ze nu wel of niet getrouwd met Jezus?

Ga mee op ontdekkingstocht langs historische bronnen, indrukwekkende schilderijen, hedendaagse beeldende kunst en populaire cultuur. Ze zalft, verleidt, huilt, bidt, verkondigt, bekeert, en verricht wonderen. Zo openbaren zich haar vele gedaantes: van kroongetuige tot zondares tot feminist. En wat zegt haar blik ons? Indringend, peinzend, uitdagend, schuldbewust of toch uitnodigend.

Maria Magdalena is steeds een spiegel van de tijd en daarom zetten we haar letterlijk en figuurlijk in de spotlight. In deze tentoonstelling zijn we een stap verder gegaan met het gebruik van licht. Licht gebruikte we hier als uitgangspunt in het ontwerpproces waardoor er een heel verrassende tentoonstelling is ontstaan.

Besmet!

Besmet! in Rijksmuseum Boerhaave toont een intrigerende balans tussen gezondheid en reëel risico en tussen maatschappelijke uitsluiting en empathie. Hoe gingen we vroeger om met epidemieën zoals pest en pokken? Welke inzichten bieden historische epidemieën voor het heden en de toekomst?

Deze tentoonstelling was ontworpen vóór de uitbraak van Corona. In het originele ontwerp was de rode draad de uitbraak van een nog onbekende ziekte X en werd je aan de hand van deze ziekte door de tentoonstelling geleid. Helaas werd dit door de realiteit ingehaald en moest er last minute heel wat worden aangepast aan inhoud en ontwerp. Beeldtaal die we bewust hebben ingezet vóór de pandemie heeft tijdens de duur van de tentoonstelling een geheel andere context gekregen.

 

Laboratorium Rembrandt

In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld stappen bezoekers in de schoenen van de wetenschappers. Denk mee over de dilemma’s van onderzoekers en restauratoren op de plek waar Rembrandt zijn kunstwerken bijna 400 jaar geleden maakte, museum het Rembrandthuis.

Het voormalige atelier van Rembrandt werd hiervoor speciaal getransformeerd tot een laboratoriumachtige setting, waarin de nieuwe inzichten en geheimen van de meester stap voor stap worden blootgelegd. Laboratorium Rembrandt is geen tentoonstelling waar je alleen kijkt maar vooral een waar je actief aan de slag moet! Jonge bezoekers vanaf 6 jaar krijgen bij binnenkomst in het museum een speciaal clipboard mee met een onderzoekskit. Aan de hand van vragen en opdrachten ga je zelf op onderzoek uit in de tentoonstelling.

Additional photos by Billie-Jo Krul

Serieus Grappig

Bijtend, baanbrekend of luchtig? Waar mag je nu wél en waar mag je nu geen grappen over maken in satire? Waar ligt de grens? In de tentoonstelling Serieus grappig  in het Instituut Beeld en Geluid ontdek je hoe satire je laat lachen terwijl het serieuze onderwerpen aan de kaak stelt en waarom satire zo belangrijk is.

Satire moet een beetje schuren. En schuren doet Serieus grappig niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk want de muren zijn van schuurpapier. Via allerlei elementen wordt de bezoeker een beetje op de hak genomen en ontdekt zo waar de eigen satiregrenzen liggen. Er zijn krukjes die weegschalen blijken te zijn, video schermen waarvoor je met je hoofd in een vuilnisbak moet, je kunt je eigen satirische troonrede opnemen, testen hoe snel je op je teentjes getrapt bent, wat jouw nasmaak is aan deze tentoonstelling èn wordt je netjes ingevulde bezoekers enquete direct door de shredder gehaald. Eens kijken hoe het zit met jouw gevoel voor humor 😉

Additional photos by Jorrit Lousberg

The Ghosts of Sunday Morning

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

Om deze sfeer te realiseren hebben we er voor gekozen om alle transparante zuilen te vullen met mist. Door de mist krijgt het een mysterieus effect. Dit effect wordt versterkt doordat je op de achtergrond de soundscape speelt van het bijzondere geluid van keramiek dat net uit de oven komt.

Explosiegevaar!

De tentoonstelling in het Verzetsmuseum Amsterdam richt zich op de sociaal-psychologische aspecten van deze spectaculaire daad, de aanslag op het Amsterdams bevolkingsregister, die plaatsvond op zaterdag 27 maart 1943. De bezoekers kunnen meeleven met de overwegingen en discussies van de zes beramers/kunstenaars en inzicht krijgen in hun achtergronden, motieven, hoe ze te werk gingen en wat er uiteindelijk misging.

De tentoonstelling bestaat uit 12 kamers die je één voor één moet bezoeken. Door de 3D audiotour en de fraaie illustraties en animaties op muren en plafonds heb je het gevoel dat je in het verhaal zit. Geleidelijk is er geen weg meer terug en ervaar je dezelfde dilemma’s als de beramers waarop je op interactieve wijze je antwoord kunt geven.


Trapped in Suburbia award

Zilver | European Design Awards

Magische Miniaturen

Stap in de wonderlijke wereld van de middeleeuwse miniaturen vol kleur, fantastische wezens, diertjes, figuurtjes en bloemen. In deze tentoonstelling in het Catharijneconvent laten we de bezoeker ervaren dat de middeleeuwen helemaal niet zo donker zijn zoals de meeste mensen verwachten. Het kleurrijke bestaan in de meest brede zin van het woord voert de boventoon in deze tentoonstelling.

We laten de bezoeker kennismaken met de ambacht van de miniaturen door ze de gelegenheid er zelf een te maken. Op diverse plekken in de tentoonstelling zijn er werkplekken waar men aan de slag kan. Zo wordt er aandacht besteedt aan de randdecoraties , de miniaturen maar ook het kalligrafisch schrift. Naast de werkplekken kun je ook de middeleeuwen ervaren door geur, een mega uitvergroot bladerboek, in interactieve projectie en diverse digitale bladerboeken.

Bezoekerswaardering 9 / NCR recensie *****

Additional photos by Billie-Jo Krul

Hebbes!

museumgoudA is het eerste museum in Nederland die begonnen is met het digitaliseren van hun collectie in 3D. We werden gevraagd om de identiteit en de permanente expo vorm te geven waar bezoekers kunnen kijken naar de collectie op een speciale 3D-scherm. Ze kunnen het systeem besturen met een kubus, selecteer een kunstwerk en je kan het object draaien met de kubus die je in je handen hebt.

Dit project is een proefproject en als het een succes is dan zal het worden gebruikt in verschillende musea in Nederland.

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

XXS Dutch Design

Welkom in de wereld van de postzegel. XXS Dutch Design is een tentoonstelling ontworpen in opdracht van het Museum voor Communicatie (i.s.m. PostNL) waarbij het ontwerpproces van Nederlandse postzegels centraal staat.

In een ruimte die voelt als een enorm postzegelvel wordt een aantal bekende zegels letterlijk vergroot tot menselijke proporties. Deze immersie geeft een unieke blik achter de schermen van postzegelontwerp, waarbij je dicht op het proces en de ontwerper staat.

De tentoonstelling is op 27 november 2013 geopend door Koning Willem-Alexander waarbij hij de nieuwe algemene frankeerzegel, de koningspostzegel, in ontvangst nam.

Fotos: Fred Ernst


Trapped in Suburbia award

Zilver | European Design Awards
Zilver | International Design Awards

Onderweg – Met de fotograaf op reis

Hoe kan je fotografie ervaren op verschillende manieren? Onderweg is de eerste in een reeks waarin het Nationaal Archief werk laat zien uit hun immens groot archief van 14 miljoen foto’s. De historische selectie toont is hoe belangrijk reizen is in de ontwikkeling van de fotografie.

Onderweg is de eerste tentoonstelling uit een reeks, daarvoor hebben we een modulair systeem ontwikkeld dat gemakkelijk kan worden gedemonteerd en opgebouwd in verschillende vormen. Daarnaast hebben we een nieuw èn veilig ophangsysteem ontworpen waardoor het ophangen 80% sneller is zonder beschadiging aan de wanden.

Additional photos by Anne Reitsma

Stille helpers – 100 jaar Cordaid

De expositie laat zien dat je geen Mandela hoeft te zijn om een goed mens te zijn. Goed doen voor je medemens kan heel eenvoudig het hoeft niet altijd groots en zichtbaar te zijn. Cordaid gelooft dat er een stille helper in iedereen schuilt. Achter iedere voordeur is een verhaal en achter iedere voordeur een stille helper.

De expositie is uit 4 onderdelen opgebouwd:

· De status quo. Door middel van rode ballen kan de bezoeker antwoord geven op de vraag ‘Hoe deel jij?’. Tijdens de expositie groeit deze interactieve infographic.

· Ontmoet de stille helpers. Achter iedere voordeur het verhaal van een stille helper.

· De geschiedenis van Cordaid. Aan de buitenzijde van de huisje kan de bezoeker lezen over 100 jaar Cordaid.

· Als laatste de analoge versie van de website ‘ditwilikmetjedelen.nl’ een muur waar vele gedeelde verhalen te lezen zijn over stille helpers. Deze muur groeit naar mate er meer verhalen binnenkomen op de website.

Deze expositie was een reizende expositie die het hele land heeft aangedaan. Belangrijk was vooral dat de expositie goed te vervoeren is en niet gevoelig is voor slijtage.

Weer Toekomst!

De reizende tentoonstelling ‘Weer toekomst’ is een verhaal over vluchtelingenintegratie in Nederland, verteld aan de hand van foto’s van fotograaf des vaderlands Ahmet Polat.

Polat volgde een aantal studenten van UAF, Stichting voor Vluchteling-Studenten, die hoogopgeleide vluchtelingen in Nederland steunt. Zijn foto’s en de bijbehorende verhalen tonen het integratieproces van de studenten en documenteren hun nieuwe toekomst in Nederland.

De tentoonstelling zal op verschillende lokaties in Nederland te zien zijn, waaronder musea en universiteiten. De vormgeving is gebaseerd op een aantal opstellingen die aangepast kunnen worden aan de verschillende lokaties. Op panelen bevinden zich foto’s, geschreven teksten en opgenomen interviews van de vluchtelingen.

Speciaal voor de eerste lokatie, Museum Hilversum, werd een installatie met 100 kalenders gemaakt om weer te geven hoe lang elke student in Nederland is. Bezoekers konden een vel van iedere kalender scheuren en zo een complete set beelden verzamelen om mee naar huis te nemen en in hun eigen omgeving een variant op de tentoonstelling mee te maken.

De naam Weer Toekomst werpt een positief licht op de nieuwe situatie van deze mensen, vooral als ‘de toekomst’ een onzekerheid voor vluchtelingen blijft.

Omslag! 85 jaar VPRO Gids

85 jaar de tv gids van de VPRO.
Deze expositie in het Graphic Design Museum (nu Moti) was een eerbetoon aan de schitterende reeks uitgaven. De VPRO begon al vroeg met talentvolle ontwerpers/kunstenaars de ruimte te geven om met verrassende ontwerpen te komen voor de covers.

Martelkelder

Voor museum Gouda werden we gevraagd om de martelkelder te herontwerpen. Dus begonnen we te denken hoe we het nog spannender kunnen maken. Kinderen lezen niet de oude kleine bordjes naast de martelwerktuigen. We besloten om het meer een ervaring te laten zijn. Alle informatie is met UV lak op de grond aangebracht. Op deze manier kun je alleen iets zien wanneer je de UV- zaklamp gebruikt. Dus je moet echt de ruimte verkennen om alle informatie te vinden . Alle info op de vloer is met de hand getekend, zelfs de tekst.


Trapped in Suburbia award

Goud | European Design Awards
Zilver | International Design Awards

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Om te vieren dat Jaap Drupsteen vijftig jaar werkzaam is als ontwerper besloot Museum Hilversum een tentoonstelling te presenteren over het werk van Jaap Drupsteen. Sinds de jaren ‘60 is Drupsteen uniek in zowel zijn proces als productie. Hij heeft vooral gewerkt op het gebied van video-producties, het creëren van iconische leaders voor de Nederlandse omroep VPRO, televisie en theater producties zoals The Flood en meer recent revolutionaire visuals voor techno festivals. Veel belangrijke en herkenbare designs uit de Nederlandse cultuur zijn ook ontworpen door Jaap Drupsteen zoals het paspoort, identiteitskaart, postzegels en geld.

De tentoonstelling toont Jaap Drupsteen’s vruchtbare carrière en verdeelt deze in drie delen. De bovenste verdieping presenteert zijn vroege audiovisuele vormgeving (VPRO, Hadimassa etc) en bedrukte voorwerpen (geld, paspoort etc). Als een ontwerper voor het televisiescherm, begon Drupsteen natuurlijk met een zwart vlak, vandaar dat de bezoeker de tentoonstelling binnen wandelt in een geheel zwarte omgeving. Naast deze ruimte is er een witte ruimte waar je het drukwerk kunt vinden. Ook te zien zijn de oorspronkelijke titel bordjes, allemaal met de hand gemaakt, waarop de bewegende intro muur vervolgens is geïnspireerd.

Omdat de tentoonstelling beschikt over een grote hoeveelheid videowerk gebruikten we een speciale audio-systeem. Al lopend met een hoofdtelefoon en een ontvanger activeer je bij betreden van een gebied het geluid dat bij de video hoort. Dit voorkomt dat meerdere audiotrackst te gelijkertijd te horen zijn en dat je de gehele expositie niet van hoofdtelefoon hoeft te wisselen.

Het Muziektheater is de tweede verdieping waar veel van Drupsteen’s theaterproducties voor televisie te zien zijn. Bij deze ongewone en inventieve producties was hij revolutionair in zijn gebruik van chroma-keying. (Blue screen effect) Om dit te ervaren kan de bezoeker chroma-keying live ervaren door een blauwe omgeving binnen te stappen en op magische wijze in één van Drupsteen’s werken geplaatst te worden.

De onderste verdieping presenteert zijn meest recente werk door middel van twee grote projecties. Dit zijn audiovisuele composities gemaakt voor DJ en orkestrale visuals waarvoor hijzelf de software heeft ontwikkeld om tot een perfecte synchronisatie tussen beeld en geluid te behalen.

Graphic Happiness – 100 Years of Dutch Graphic Design

Graphic Happiness is een grootschalig project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De tentoonstelling toont het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafisch vak. Ontwerpen is wat deze ontwerpers gelukkig maakt. Het project zorgt er ook voor dat de twee landen China en Nederland kennis uitwisselen en elkaar kennis laten maken met elkaars cultuur.

Belangrijk onderdeel van de expositie is het ballenbad met 40.000 blauwe ballen. Het symboliseert het feit dat wij in Nederland onder de zeespiegel leven. Deze strijd met het water heeft ons geleerd inventief te zijn en was het begin van onze rijke ontwerptraditie. Onze onderschijdende nuchtere, speelse maar praktische ontwerpcultuur heeft inmiddels wereldfaam. Op de blauwe ballen staat de Nederlandse ontwerpgeschiedenis afgebeeld. De bezoeker kan dan ook letterlijk de geschiedenis in duiken.

Het logo is dan ook gebaseerd op het Chinese symbool voor ‘Double Happiness’ en de Nederlandse vlag (rood, wit en blauw). Het symboliseert China en Nederland, die samen komen in het ontwerp. Het logo wordt onder andere gedrukt op 3 verschillend gekleurde spanbanden. Deze 3 spanbanden bij elkaar vormen het logo en houden de meubels in de tentoonstelling en zelfs de publicatie bij elkaar. Het logo is letterlijk en figuurlijk de bindende factor in het gehele ontwerp.

Al het meubilair is ontworpen als flat pack bouwpakket en wordt bij elkaar gehouden door de spanbanden. Geen lijm, schroeven of enig ander materiaal wordt gebruikt. De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.


Trapped in Suburbia award
Zilver | International Design Awards
Brons | Hiiibrand Design Award

Grafisch Geluk

Grafisch Geluk is een tentoonstelling van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. Het toont het werk van Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke, Otto Treuman en nog veel meer.

Het gaat over ontwerpers die proberen hun geluk te vinden in hun werk. Net als een heleboel mensen die proberen hun geluk te vinden in Las Vegas. Om die reden hebben we de bewegwijzering gemaakt met meer dan 60 lichtbakken, geïnspireerd op de Las Vegas lichtbakken en neons. Het veranderde de tentoonstelling in een licht spektakel. We kozen ervoor om geen kleur te gebruiken in de bewegwijzering omdat de hele tentoonstelling al heel veel kleur bevat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | International Design Awards

Design it Yourself

Design it Yourself is een interactieve tentoonstelling voor het voormalige Graphic Design Museum in Breda. In de tentoonstelling worden zowel kinderen als volwassenen uitgedaagd om aan de slag te gaan als ontwerper. Er zijn verschillende elementen te ontwerpen, zoals een magazine cover, een stop-motion animatie, een T-shirt of een pictogram.

Trapped in Suburbia award

Zilver | International Design Awards
Finalist | European Design Awards