Sound Posters

Gezien onze liefde voor traditioneel grafisch ontwerp en verregaande interesse in nieuwe technologie hebben wij de Soundposters ontwikkeld. Dit project is een lopend onderzoek zoekende naar nieuwe interactieve mogelijkheden binnen het medium poster design.

Het uitgangspunt was om mensen meer te betrekken en nieuwe, spannende en onvergetelijke ervaringen mee te geven. De Sound Posters zoeken de grenzen op van het conventionele drukwerk. In ons onderzoek gebruiken we oude en nieuwe technologie op een bijzondere manier al houden we wel vast aan de fysieke verschijningsvorm van de poster. Met dit project gaan we in tegen het standpunt ‘print is dood’, wij geloven dat traditioneel drukwerk in combinatie met nieuwe technologie een nieuwe markt kan bedienen.

Met dank aan David van Gemeren, Alice Stewart, Jiawei van Kleef & Rachel Rosenson.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2014 European Design Awards

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Om te vieren dat Jaap Drupsteen vijftig jaar werkzaam is als ontwerper besloot Museum Hilversum een tentoonstelling te presenteren over het werk van Jaap Drupsteen. Sinds de jaren ‘60 is Drupsteen uniek in zowel zijn proces als productie. Hij heeft vooral gewerkt op het gebied van video-producties, het creëren van iconische leaders voor de Nederlandse omroep VPRO, televisie en theater producties zoals The Flood en meer recent revolutionaire visuals voor techno festivals. Veel belangrijke en herkenbare designs uit de Nederlandse cultuur zijn ook ontworpen door Jaap Drupsteen zoals het paspoort, identiteitskaart, postzegels en geld.

De tentoonstelling toont Jaap Drupsteen’s vruchtbare carrière en verdeelt deze in drie delen. De bovenste verdieping presenteert zijn vroege audiovisuele vormgeving (VPRO, Hadimassa etc) en bedrukte voorwerpen (geld, paspoort etc). Als een ontwerper voor het televisiescherm, begon Drupsteen natuurlijk met een zwart vlak, vandaar dat de bezoeker de tentoonstelling binnen wandelt in een geheel zwarte omgeving. Naast deze ruimte is er een witte ruimte waar je het drukwerk kunt vinden. Ook te zien zijn de oorspronkelijke titel bordjes, allemaal met de hand gemaakt, waarop de bewegende intro muur vervolgens is geïnspireerd.

Omdat de tentoonstelling beschikt over een grote hoeveelheid videowerk gebruikten we een speciale audio-systeem. Al lopend met een hoofdtelefoon en een ontvanger activeer je bij betreden van een gebied het geluid dat bij de video hoort. Dit voorkomt dat meerdere audiotrackst te gelijkertijd te horen zijn en dat je de gehele expositie niet van hoofdtelefoon hoeft te wisselen.

Het Muziektheater is de tweede verdieping waar veel van Drupsteen’s theaterproducties voor televisie te zien zijn. Bij deze ongewone en inventieve producties was hij revolutionair in zijn gebruik van chroma-keying. (Blue screen effect) Om dit te ervaren kan de bezoeker chroma-keying live ervaren door een blauwe omgeving binnen te stappen en op magische wijze in één van Drupsteen’s werken geplaatst te worden.

De onderste verdieping presenteert zijn meest recente werk door middel van twee grote projecties. Dit zijn audiovisuele composities gemaakt voor DJ en orkestrale visuals waarvoor hijzelf de software heeft ontwikkeld om tot een perfecte synchronisatie tussen beeld en geluid te behalen.

The Gift of Sound and Vision


Voor het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum hebben we voor de vertrekkende directeur een uniek afscheidscadeau gemaakt. In de publicatie vertaalden we favoriete video en geluidfragmenten naar 600 pagina’s. Het boek bevat David Bowie’s Sound and Vision (vinyl single version), pop-ups, een dvd, een aantal flip boekjes, en een RFID-tag.