Diligentia Theater

We werden gevraagd om een humoristische postercampagne te maken voor het theater Diligentia. Wat moet je doen? Humor is niet universeel, maar bij kinderen lijkt het gevoel voor humor wel aardig hetzelfde te zijn. Dus we dachten terug aan onze jeugd, toen we snorren en baarden tekende op elke foto in oma’s roddelbladen. We gebruikten een portret van de directeur van het theater, drukten dit als een poster en we studenten en ontwerpers uitgenodigd om in te sluiten met de pret! In totaal hebben we ongeveer 100 posters die rond de stad van Den Haag hangen.

Graphic Happiness – 100 Years of Dutch Graphic Design

Graphic Happiness is een grootschalig project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De tentoonstelling toont het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafisch vak. Ontwerpen is wat deze ontwerpers gelukkig maakt. Het project zorgt er ook voor dat de twee landen China en Nederland kennis uitwisselen en elkaar kennis laten maken met elkaars cultuur.

Belangrijk onderdeel van de expositie is het ballenbad met 40.000 blauwe ballen. Het symboliseert het feit dat wij in Nederland onder de zeespiegel leven. Deze strijd met het water heeft ons geleerd inventief te zijn en was het begin van onze rijke ontwerptraditie. Onze onderschijdende nuchtere, speelse maar praktische ontwerpcultuur heeft inmiddels wereldfaam. Op de blauwe ballen staat de Nederlandse ontwerpgeschiedenis afgebeeld. De bezoeker kan dan ook letterlijk de geschiedenis in duiken.

Het logo is dan ook gebaseerd op het Chinese symbool voor ‘Double Happiness’ en de Nederlandse vlag (rood, wit en blauw). Het symboliseert China en Nederland, die samen komen in het ontwerp. Het logo wordt onder andere gedrukt op 3 verschillend gekleurde spanbanden. Deze 3 spanbanden bij elkaar vormen het logo en houden de meubels in de tentoonstelling en zelfs de publicatie bij elkaar. Het logo is letterlijk en figuurlijk de bindende factor in het gehele ontwerp.

Al het meubilair is ontworpen als flat pack bouwpakket en wordt bij elkaar gehouden door de spanbanden. Geen lijm, schroeven of enig ander materiaal wordt gebruikt. De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2013 International Design Awards
Brons | 2013 Hiiibrand Design Award

Grafisch Geluk


Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards

Creatieve Stad Den Haag


De ‘Creatieve Stad Den Haag’ programma loopt sinds 2005 en deze publicatie geeft een goed inzicht in de resultaten. Het boek is een bouwsteen, en alle boeken samen vormen een fraaie constructie. Deze constructie staat voor alle creatieve ondernemingen die samenwerken om de ‘creatieve stad’ te vormen.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2010 International Design Awards