Graphic Matters 2

Graphic Matters is een tweejaarlijks graphic design festival in Breda dat laat zien hoe ontwerpers het perspectief van mensen op actuele kwesties kunnen vormgeven en beïnvloeden.

Het thema van 2019 was Information Superpower. Van visuele statistiek tot interactieve datavisualisatie; ontwerpers gebruiken hun superkrachten om de wereld inzichtelijk te maken. Automatische gegenereerde grafieken en staafdiagrammen zijn niet langer voldoende. Ontwerpers ontwikkelen samen met programmeurs, journalisten en onderzoekers nieuwe manieren om complexe situaties, bergen data en ingewikkelde systemen te verbeelden.

Photography by: Edwin Wiekens/ Rosa Meininger / Almichael Fraay

Besmet!

Besmet! in Rijksmuseum Boerhaave toont een intrigerende balans tussen gezondheid en reëel risico en tussen maatschappelijke uitsluiting en empathie. Hoe gingen we vroeger om met epidemieën zoals pest en pokken? Welke inzichten bieden historische epidemieën voor het heden en de toekomst?

Deze tentoonstelling was ontworpen vóór de uitbraak van Corona. In het originele ontwerp was de rode draad de uitbraak van een nog onbekende ziekte X en werd je aan de hand van deze ziekte door de tentoonstelling geleid. Helaas werd dit door de realiteit ingehaald en moest er last minute heel wat worden aangepast aan inhoud en ontwerp. Beeldtaal die we bewust hebben ingezet vóór de pandemie heeft tijdens de duur van de tentoonstelling een geheel andere context gekregen.

 

Laboratorium Rembrandt

In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld stappen bezoekers in de schoenen van de wetenschappers. Denk mee over de dilemma’s van onderzoekers en restauratoren op de plek waar Rembrandt zijn kunstwerken bijna 400 jaar geleden maakte, museum het Rembrandthuis.

Het voormalige atelier van Rembrandt werd hiervoor speciaal getransformeerd tot een laboratoriumachtige setting, waarin de nieuwe inzichten en geheimen van de meester stap voor stap worden blootgelegd. Laboratorium Rembrandt is geen tentoonstelling waar je alleen kijkt maar vooral een waar je actief aan de slag moet! Jonge bezoekers vanaf 6 jaar krijgen bij binnenkomst in het museum een speciaal clipboard mee met een onderzoekskit. Aan de hand van vragen en opdrachten ga je zelf op onderzoek uit in de tentoonstelling.

Additional photos by Billie-Jo Krul

Serieus Grappig

Bijtend, baanbrekend of luchtig? Waar mag je nu wél en waar mag je nu geen grappen over maken in satire? Waar ligt de grens? In de tentoonstelling Serieus grappig  in het Instituut Beeld en Geluid ontdek je hoe satire je laat lachen terwijl het serieuze onderwerpen aan de kaak stelt en waarom satire zo belangrijk is.

Satire moet een beetje schuren. En schuren doet Serieus grappig niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk want de muren zijn van schuurpapier. Via allerlei elementen wordt de bezoeker een beetje op de hak genomen en ontdekt zo waar de eigen satiregrenzen liggen. Er zijn krukjes die weegschalen blijken te zijn, video schermen waarvoor je met je hoofd in een vuilnisbak moet, je kunt je eigen satirische troonrede opnemen, testen hoe snel je op je teentjes getrapt bent, wat jouw nasmaak is aan deze tentoonstelling èn wordt je netjes ingevulde bezoekers enquete direct door de shredder gehaald. Eens kijken hoe het zit met jouw gevoel voor humor 😉

Additional photos by Jorrit Lousberg

The Ghosts of Sunday Morning

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

Om deze sfeer te realiseren hebben we er voor gekozen om alle transparante zuilen te vullen met mist. Door de mist krijgt het een mysterieus effect. Dit effect wordt versterkt doordat je op de achtergrond de soundscape speelt van het bijzondere geluid van keramiek dat net uit de oven komt.

Explosiegevaar!

De tentoonstelling in het Verzetsmuseum Amsterdam richt zich op de sociaal-psychologische aspecten van deze spectaculaire daad, de aanslag op het Amsterdams bevolkingsregister, die plaatsvond op zaterdag 27 maart 1943. De bezoekers kunnen meeleven met de overwegingen en discussies van de zes beramers/kunstenaars en inzicht krijgen in hun achtergronden, motieven, hoe ze te werk gingen en wat er uiteindelijk misging.

De tentoonstelling bestaat uit 12 kamers die je één voor één moet bezoeken. Door de 3D audiotour en de fraaie illustraties en animaties op muren en plafonds heb je het gevoel dat je in het verhaal zit. Geleidelijk is er geen weg meer terug en ervaar je dezelfde dilemma’s als de beramers waarop je op interactieve wijze je antwoord kunt geven.


Trapped in Suburbia award

Zilver | European Design Awards

Ship of Fools

‘Our gallery is a place to find art that makes you smile, art that has a nice set of balls, is straight forward and honest’. We tonen kunst waar we in geloven, niet alleen namen die je kent, maar juist ook nieuwe. Ze komen uit allerlei hoeken en gaten, uit allerlei landen.

De naam Ship of Fools komt van een schilderij van Jeroen Bosch, de eerste echte character designer. Het schilderij toont een schip vol dwazen die hun leven verspillen door te gokken, drinken, flirten, eten, enz. in plaats van leven op een verantwoorde manieren.

We hebben besloten na 4 fantastisch jaren om het even rustig aan te doen. Zie het als een sabbatical. We komen zeker terug!

Ship of Fools tentoonstellingen:

2012

Deadorama | Solo exhibition by Mc. Bess

Bring it on! | Group exhibition of more than 50 designers and their favourite works

Trial & Error | Solo exhibition by Brecht Vandenbroucke

Going Places | Solo exhibition by Andy Rementer

Music to My Eyes | Group exhibition with 160 record sleeves

Black and White are not Colors | Group exhibitions of 100 designers and 100 posters in cooperation with fontanel.nl

2011

Really Shit | Solo exhibition by Ian Stevenson

Don’t Believe the Type III | Typography festival with workshops, lectures, exhibition | Niessen en de Vries, Mario Hugo, Sean Freeman, Si Scott, HORT, Jeff Canham, among others

2010

AnalogFest | Festival on analogue techniques with workshops, lectures, exhibition | Jon Burgerman, Anthony Burrill, among others

More is a Bore | Group exhibition on minimalistic graphic design | Buro Destruct, Noma Bar, Leandro Castelao, Gorilla, among others

Summer School | Group exhibition of old school maps | ROA, Ian Stevenson, Merijn Hos, among others

Absurdism is our Religion | Group exhibition on absurdism | Gummbah, Andrew James Jones and Mudwig, among others

Don’t Believe the Type II | Typography festival in Shanghai with workshops, lectures, exhibition | Underware, Trapped in Suburbia, Yomar Augusto, among others

Bode, Botlek, Erosie | Exhibition of Luuk Bode, Daan Botlek & Erosie

2009

Don’t Believe the Type I | Typography festival with workshops, lectures, exhibition | Alex Trochut, Luca Barcellona and Job Wouters, among others

Jackyll & Hyde | Solo exhibition Superoboturbo

You Give Me Fever | Solo exhibition of Erwin van Amstel

Ship of Fools | Opening group exhibition with Jon Burgerman, Andy Rementer, among others

Flags of Peace

Door de geschiedenis heen zijn er meerdere pogingen gedaan om een vredesvlag te ontwerpen. Er is een universele verzameling van symbolen die we verbinden met vrede, maar geen enkele vredesvlag heeft de volledige internationale erkenning. Wat bepaalt vrede? Hoe kan vrede worden gesymboliseerd? Wat willen we bereiken met een vredesvlag?

Via het project Flags of Peace zijn we op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Het project heeft als doel om uit elk land ter wereld een vlag te verzamelen. Door de bijdragen, zowel van gevestigde als van jonge, getalenteerde ontwerpers, ontstaat er een visuele dialoog rond vrede en zijn symboliek. Samen vertegenwoordigen de vlaggen een scala aan ideeën over vrede, omdat iedere vlag een eigen standpunt inneemt.

Flags of Peace is een doorlopend project; nog steeds komen er nieuwe vlaggen bij. Onlangs is er in het Museon in Den Haag een Peace Café geopend.

flagsofpeace.com


Trapped in Suburbia award

Brons | 2015 European Design Awards

Hebbes!

museumgoudA is het eerste museum in Nederland die begonnen is met het digitaliseren van hun collectie in 3D. We werden gevraagd om de identiteit en de permanente expo vorm te geven waar bezoekers kunnen kijken naar de collectie op een speciale 3D-scherm. Ze kunnen het systeem besturen met een kubus, selecteer een kunstwerk en je kan het object draaien met de kubus die je in je handen hebt.

Dit project is een proefproject en als het een succes is dan zal het worden gebruikt in verschillende musea in Nederland.

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

Just Peace

justpeacethehague.com


Trapped in Suburbia award

Goud | International Design Award

XXS Dutch Design

Welkom in de wereld van de postzegel. XXS Dutch Design is een tentoonstelling ontworpen in opdracht van het Museum voor Communicatie (i.s.m. PostNL) waarbij het ontwerpproces van Nederlandse postzegels centraal staat.

In een ruimte die voelt als een enorm postzegelvel wordt een aantal bekende zegels letterlijk vergroot tot menselijke proporties. Deze immersie geeft een unieke blik achter de schermen van postzegelontwerp, waarbij je dicht op het proces en de ontwerper staat.

De tentoonstelling is op 27 november 2013 geopend door Koning Willem-Alexander waarbij hij de nieuwe algemene frankeerzegel, de koningspostzegel, in ontvangst nam.

Fotos: Fred Ernst


Trapped in Suburbia award

Zilver | European Design Awards
Zilver | International Design Awards

Onderweg – Met de fotograaf op reis

Hoe kan je fotografie ervaren op verschillende manieren? Onderweg is de eerste in een reeks waarin het Nationaal Archief werk laat zien uit hun immens groot archief van 14 miljoen foto’s. De historische selectie toont is hoe belangrijk reizen is in de ontwikkeling van de fotografie.

Onderweg is de eerste tentoonstelling uit een reeks, daarvoor hebben we een modulair systeem ontwikkeld dat gemakkelijk kan worden gedemonteerd en opgebouwd in verschillende vormen. Daarnaast hebben we een nieuw èn veilig ophangsysteem ontworpen waardoor het ophangen 80% sneller is zonder beschadiging aan de wanden.

Additional photos by Anne Reitsma

Stille helpers – 100 jaar Cordaid

De expositie laat zien dat je geen Mandela hoeft te zijn om een goed mens te zijn. Goed doen voor je medemens kan heel eenvoudig het hoeft niet altijd groots en zichtbaar te zijn. Cordaid gelooft dat er een stille helper in iedereen schuilt. Achter iedere voordeur is een verhaal en achter iedere voordeur een stille helper.

De expositie is uit 4 onderdelen opgebouwd:

· De status quo. Door middel van rode ballen kan de bezoeker antwoord geven op de vraag ‘Hoe deel jij?’. Tijdens de expositie groeit deze interactieve infographic.

· Ontmoet de stille helpers. Achter iedere voordeur het verhaal van een stille helper.

· De geschiedenis van Cordaid. Aan de buitenzijde van de huisje kan de bezoeker lezen over 100 jaar Cordaid.

· Als laatste de analoge versie van de website ‘ditwilikmetjedelen.nl’ een muur waar vele gedeelde verhalen te lezen zijn over stille helpers. Deze muur groeit naar mate er meer verhalen binnenkomen op de website.

Deze expositie was een reizende expositie die het hele land heeft aangedaan. Belangrijk was vooral dat de expositie goed te vervoeren is en niet gevoelig is voor slijtage.

Weer Toekomst!

De reizende tentoonstelling ‘Weer toekomst’ is een verhaal over vluchtelingenintegratie in Nederland, verteld aan de hand van foto’s van fotograaf des vaderlands Ahmet Polat.

Polat volgde een aantal studenten van UAF, Stichting voor Vluchteling-Studenten, die hoogopgeleide vluchtelingen in Nederland steunt. Zijn foto’s en de bijbehorende verhalen tonen het integratieproces van de studenten en documenteren hun nieuwe toekomst in Nederland.

De tentoonstelling zal op verschillende lokaties in Nederland te zien zijn, waaronder musea en universiteiten. De vormgeving is gebaseerd op een aantal opstellingen die aangepast kunnen worden aan de verschillende lokaties. Op panelen bevinden zich foto’s, geschreven teksten en opgenomen interviews van de vluchtelingen.

Speciaal voor de eerste lokatie, Museum Hilversum, werd een installatie met 100 kalenders gemaakt om weer te geven hoe lang elke student in Nederland is. Bezoekers konden een vel van iedere kalender scheuren en zo een complete set beelden verzamelen om mee naar huis te nemen en in hun eigen omgeving een variant op de tentoonstelling mee te maken.

De naam Weer Toekomst werpt een positief licht op de nieuwe situatie van deze mensen, vooral als ‘de toekomst’ een onzekerheid voor vluchtelingen blijft.

Omslag! 85 jaar VPRO Gids

85 jaar de tv gids van de VPRO.
Deze expositie in het Graphic Design Museum (nu Moti) was een eerbetoon aan de schitterende reeks uitgaven. De VPRO begon al vroeg met talentvolle ontwerpers/kunstenaars de ruimte te geven om met verrassende ontwerpen te komen voor de covers.

Martelkelder

Voor museum Gouda werden we gevraagd om de martelkelder te herontwerpen. Dus begonnen we te denken hoe we het nog spannender kunnen maken. Kinderen lezen niet de oude kleine bordjes naast de martelwerktuigen. We besloten om het meer een ervaring te laten zijn. Alle informatie is met UV lak op de grond aangebracht. Op deze manier kun je alleen iets zien wanneer je de UV- zaklamp gebruikt. Dus je moet echt de ruimte verkennen om alle informatie te vinden . Alle info op de vloer is met de hand getekend, zelfs de tekst.


Trapped in Suburbia award

Goud | European Design Awards
Zilver | International Design Awards

Grafisch Geluk


Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards