Maria Magdalena

Ontmoet de mysterieuze Maria Magdalena en haar vele gezichten: van kroongetuige, zondares tot feminist. Ze wordt geassocieerd met de vermenging van seksualiteit, sensualiteit en zonde; een baken van hoop en een feministisch icoon. En was ze nu wel of niet getrouwd met Jezus?

Ga mee op ontdekkingstocht langs historische bronnen, indrukwekkende schilderijen, hedendaagse beeldende kunst en populaire cultuur. Ze zalft, verleidt, huilt, bidt, verkondigt, bekeert, en verricht wonderen. Zo openbaren zich haar vele gedaantes: van kroongetuige tot zondares tot feminist. En wat zegt haar blik ons? Indringend, peinzend, uitdagend, schuldbewust of toch uitnodigend.

Maria Magdalena is steeds een spiegel van de tijd en daarom zetten we haar letterlijk en figuurlijk in de spotlight. In deze tentoonstelling zijn we een stap verder gegaan met het gebruik van licht. Licht gebruikte we hier als uitgangspunt in het ontwerpproces waardoor er een heel verrassende tentoonstelling is ontstaan.

Besmet!

Besmet! in Rijksmuseum Boerhaave toont een intrigerende balans tussen gezondheid en reëel risico en tussen maatschappelijke uitsluiting en empathie. Hoe gingen we vroeger om met epidemieën zoals pest en pokken? Welke inzichten bieden historische epidemieën voor het heden en de toekomst?

Deze tentoonstelling was ontworpen vóór de uitbraak van Corona. In het originele ontwerp was de rode draad de uitbraak van een nog onbekende ziekte X en werd je aan de hand van deze ziekte door de tentoonstelling geleid. Helaas werd dit door de realiteit ingehaald en moest er last minute heel wat worden aangepast aan inhoud en ontwerp. Beeldtaal die we bewust hebben ingezet vóór de pandemie heeft tijdens de duur van de tentoonstelling een geheel andere context gekregen.

 

Laboratorium Rembrandt

In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld stappen bezoekers in de schoenen van de wetenschappers. Denk mee over de dilemma’s van onderzoekers en restauratoren op de plek waar Rembrandt zijn kunstwerken bijna 400 jaar geleden maakte, museum het Rembrandthuis.

Het voormalige atelier van Rembrandt werd hiervoor speciaal getransformeerd tot een laboratoriumachtige setting, waarin de nieuwe inzichten en geheimen van de meester stap voor stap worden blootgelegd. Laboratorium Rembrandt is geen tentoonstelling waar je alleen kijkt maar vooral een waar je actief aan de slag moet! Jonge bezoekers vanaf 6 jaar krijgen bij binnenkomst in het museum een speciaal clipboard mee met een onderzoekskit. Aan de hand van vragen en opdrachten ga je zelf op onderzoek uit in de tentoonstelling.

Additional photos by Billie-Jo Krul

The Ghosts of Sunday Morning

In de tentoonstelling The Ghosts of Sunday Morning brengt Design Museum Den Bosch een ode aan de vakmensen van het Europees Keramisch Werkcentrum. Een dertigtal van de meest toonaangevende werken uit de geschiedenis van het EKWC wordt opnieuw geïnterpreteerd en uitgevoerd in witte klei, waardoor een wondermooi en spookachtig beeld ontstaat waarin heden en verleden overlappen.

Om deze sfeer te realiseren hebben we er voor gekozen om alle transparante zuilen te vullen met mist. Door de mist krijgt het een mysterieus effect. Dit effect wordt versterkt doordat je op de achtergrond de soundscape speelt van het bijzondere geluid van keramiek dat net uit de oven komt.

Exposities

2015

This is Experience Design, solo exhibit at Droog, Amsterdam | NL

 

2014

Sound Poster 1.0 & 2.0 at Elektricity festival Reims | FR

Sound Poster 2.0 at Evolution/Revolution Detroit | US

Soundposter 2.0 at film festival Cine Prive Gent| BE

 

2013

Soundposter 2.0 at KIKK international digital arts festival | BE

Mashville Tekst/Figuur | Poetry International Festival | NL

Mashville Tekst/Figuur | gallery Opperclaes Amsterdam | NL

Co-Lab | Academie Gallery Utrecht | NL

 

2012

Graphic Happiness, 100 years of Dutch Graphic Design | Travelling exhibition – Nanjing, Bejing, Shanghai, Guangzhou, Chengdu, CN

I Love Breda | Museum of the Image | NL

Graphic Design Festival Breda | Solo exhibition 100 flags | NL

Pick Me Up | Somerset House Londen | UK

Wim Crouwel Exhibition | Royal Academy of Art | NL

 

2011

Trend Forum | François Bernard at Maison & Objet | FR

Cité du design | Exhibition on design and sport | FR

 

2010

Don’t believe the type II | typography festival 2010 Shanghai

Red Dot Design Museum | permanent collection in the Red Dot Design Museum | DE

Baetulona | 100 designers on the history of Baetulona | ES

Brasilia Dice | poster design 50th Anniversary of Brasilia | BR

Graphic Design Festival Breda | poster design exhibition | NL

Greytones 10 | Designer battle between 11 cities | NL

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Om te vieren dat Jaap Drupsteen vijftig jaar werkzaam is als ontwerper besloot Museum Hilversum een tentoonstelling te presenteren over het werk van Jaap Drupsteen. Sinds de jaren ‘60 is Drupsteen uniek in zowel zijn proces als productie. Hij heeft vooral gewerkt op het gebied van video-producties, het creëren van iconische leaders voor de Nederlandse omroep VPRO, televisie en theater producties zoals The Flood en meer recent revolutionaire visuals voor techno festivals. Veel belangrijke en herkenbare designs uit de Nederlandse cultuur zijn ook ontworpen door Jaap Drupsteen zoals het paspoort, identiteitskaart, postzegels en geld.

De tentoonstelling toont Jaap Drupsteen’s vruchtbare carrière en verdeelt deze in drie delen. De bovenste verdieping presenteert zijn vroege audiovisuele vormgeving (VPRO, Hadimassa etc) en bedrukte voorwerpen (geld, paspoort etc). Als een ontwerper voor het televisiescherm, begon Drupsteen natuurlijk met een zwart vlak, vandaar dat de bezoeker de tentoonstelling binnen wandelt in een geheel zwarte omgeving. Naast deze ruimte is er een witte ruimte waar je het drukwerk kunt vinden. Ook te zien zijn de oorspronkelijke titel bordjes, allemaal met de hand gemaakt, waarop de bewegende intro muur vervolgens is geïnspireerd.

Omdat de tentoonstelling beschikt over een grote hoeveelheid videowerk gebruikten we een speciale audio-systeem. Al lopend met een hoofdtelefoon en een ontvanger activeer je bij betreden van een gebied het geluid dat bij de video hoort. Dit voorkomt dat meerdere audiotrackst te gelijkertijd te horen zijn en dat je de gehele expositie niet van hoofdtelefoon hoeft te wisselen.

Het Muziektheater is de tweede verdieping waar veel van Drupsteen’s theaterproducties voor televisie te zien zijn. Bij deze ongewone en inventieve producties was hij revolutionair in zijn gebruik van chroma-keying. (Blue screen effect) Om dit te ervaren kan de bezoeker chroma-keying live ervaren door een blauwe omgeving binnen te stappen en op magische wijze in één van Drupsteen’s werken geplaatst te worden.

De onderste verdieping presenteert zijn meest recente werk door middel van twee grote projecties. Dit zijn audiovisuele composities gemaakt voor DJ en orkestrale visuals waarvoor hijzelf de software heeft ontwikkeld om tot een perfecte synchronisatie tussen beeld en geluid te behalen.

Graphic Happiness – 100 Years of Dutch Graphic Design

Graphic Happiness is een grootschalig project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De tentoonstelling toont het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafisch vak. Ontwerpen is wat deze ontwerpers gelukkig maakt. Het project zorgt er ook voor dat de twee landen China en Nederland kennis uitwisselen en elkaar kennis laten maken met elkaars cultuur.

Belangrijk onderdeel van de expositie is het ballenbad met 40.000 blauwe ballen. Het symboliseert het feit dat wij in Nederland onder de zeespiegel leven. Deze strijd met het water heeft ons geleerd inventief te zijn en was het begin van onze rijke ontwerptraditie. Onze onderschijdende nuchtere, speelse maar praktische ontwerpcultuur heeft inmiddels wereldfaam. Op de blauwe ballen staat de Nederlandse ontwerpgeschiedenis afgebeeld. De bezoeker kan dan ook letterlijk de geschiedenis in duiken.

Het logo is dan ook gebaseerd op het Chinese symbool voor ‘Double Happiness’ en de Nederlandse vlag (rood, wit en blauw). Het symboliseert China en Nederland, die samen komen in het ontwerp. Het logo wordt onder andere gedrukt op 3 verschillend gekleurde spanbanden. Deze 3 spanbanden bij elkaar vormen het logo en houden de meubels in de tentoonstelling en zelfs de publicatie bij elkaar. Het logo is letterlijk en figuurlijk de bindende factor in het gehele ontwerp.

Al het meubilair is ontworpen als flat pack bouwpakket en wordt bij elkaar gehouden door de spanbanden. Geen lijm, schroeven of enig ander materiaal wordt gebruikt. De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.


Trapped in Suburbia award
Zilver | International Design Awards
Brons | Hiiibrand Design Award

Grafisch Geluk

Grafisch Geluk is een tentoonstelling van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. Het toont het werk van Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke, Otto Treuman en nog veel meer.

Het gaat over ontwerpers die proberen hun geluk te vinden in hun werk. Net als een heleboel mensen die proberen hun geluk te vinden in Las Vegas. Om die reden hebben we de bewegwijzering gemaakt met meer dan 60 lichtbakken, geïnspireerd op de Las Vegas lichtbakken en neons. Het veranderde de tentoonstelling in een licht spektakel. We kozen ervoor om geen kleur te gebruiken in de bewegwijzering omdat de hele tentoonstelling al heel veel kleur bevat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | International Design Awards

Design it Yourself

Design it Yourself is een interactieve tentoonstelling voor het voormalige Graphic Design Museum in Breda. In de tentoonstelling worden zowel kinderen als volwassenen uitgedaagd om aan de slag te gaan als ontwerper. Er zijn verschillende elementen te ontwerpen, zoals een magazine cover, een stop-motion animatie, een T-shirt of een pictogram.

Trapped in Suburbia award

Zilver | International Design Awards
Finalist | European Design Awards