Graphic Matters 2

Graphic Matters is een tweejaarlijks graphic design festival in Breda dat laat zien hoe ontwerpers het perspectief van mensen op actuele kwesties kunnen vormgeven en beïnvloeden.

Het thema van 2019 was Information Superpower. Van visuele statistiek tot interactieve datavisualisatie; ontwerpers gebruiken hun superkrachten om de wereld inzichtelijk te maken. Automatische gegenereerde grafieken en staafdiagrammen zijn niet langer voldoende. Ontwerpers ontwikkelen samen met programmeurs, journalisten en onderzoekers nieuwe manieren om complexe situaties, bergen data en ingewikkelde systemen te verbeelden.

Photography by: Edwin Wiekens/ Rosa Meininger / Almichael Fraay

AnalogFest

AnalogFest is een festival rond analoge grafische technieken met workshops, tentoonstellingen, pop-up shops, feesten en lezingen door internationale artiesten als Anthony Burrill en Jon Burgerman.

We wilden de oude technieken weer tot leven brengen. Voor de identiteit hebben we gekozen om te werken met oude Nederlandse spreuken, gebruik een oud lettertype en verander deze in een eigenzinnige moderne versie. Voor de promotie van het festival hebben we samengewerkt met lokale ontwerpers om een enorme ‘doodle’ op de glazen ramen van het theater te maken.

De website moest zo analoog mogelijk worden…Dus gebruikten we bestaande streetcams. We maakten met de hand geschilderde spandoeken en sprongen voor de camera. Deze beelden werden opgenomen. Op het moment dat je de site bezoekt zie je alle livecams bij elkaar. Als je over 1 van de streams gaat met je cursor dan start automatisch de vooropgenomen film waarbij wij in beeld komen zodat het lijkt alsof het live is.


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2011 European Design Awards

Don’t Believe the Type

Don’t Believe the Type werd opgericht als alternatief voor bestaande design festivals. Op dat moment waren festivals met het thema typografie ofwel ongelooflijk duur, te ver weg of zeer traditioneel. Don’t Believe the Type (DBTT) was een ook gelegenheid voor creatieven en liefhebbers van typografie om andere te ontmoeten, leren van elkaar en vooral samen te laten inspireren door de vele internationale toonaangevende ontwerpers die te gast waren en dit alles tegen een betaalbare prijs.

Samen met de Ship of Fools gallery (ook geïnitieerd door de studio) organiseerde het festival  lezingen, workshops en tentoonstellingen. De eerste editie vond plaats in 2010 in Den Haag, waarna het festival in hetzelfde jaar op de Shanghai World Expo werd uitgenodigd. Voor de derde en laatste editie in 2011, ging DBTT terug naar Den Haag.

Elke editie was gericht op typografie, maar met verschillende thema’s. De laatste editie had het thema Signpainting. Voor de uitingen maakte wij gebruik van de traditionele Nederlandse signpainting, in dit geval de kunstenaar die verantwoordelijk is voor alle reklameborden in de traditionele kaaswinkels. In deze kaaswinkels, die te vinden zijn in het hele land en zelfs in België en Duitsland, vind je een rijke variatie aan met met de handgeschilderde reklameborden. Alle promotie en bewegwijzering voor Don’t Believe the Type 2011 werden op deze manier vervaardigd.

Don’t Believe the Type nodigde uit:

Luca Barcellona, Job Wouters, Yomar Augusto, Alex Trochut and Martijn Sandberg, 44 Flavours, Alina Günter, Alex Trochut, Alex Purdy, Andy Rementer, Autobahn, Chris Piascik, Daan Knirim, Hansje van Halem, Janno Hahn, Job Wouters, Jonathan Looman, Lennard Schuurmans, Luca Barcellona, Marta Cerdà Alimbau, Martijn Sandberg & Underware.

Love Life Festival

Het festival werd georganiseerd om het bewustzijn te vergroten van safe sex onder de jongeren in Den Haag. De campagne heeft een sterke visuele identiteit waarbij het hart de belangrijkste rol speelt. Het hart symboliseert twee mensen die seks hebben, als geheel, maar ook als 2 vormen om zichzelf te beschermen. De verschillende kleuren worden gekozen omdat aids invloed op alle mensen heeft, ongeacht hun sociale achtergrond of seksuele voorkeur. Het zwart heeft een sterke link naar het nachtleven, waar de meerderheid van de doelgroep kan worden gevonden.

Om de visuele identiteit te versterken, hebben we veel gebruik gemaakt van scherpe en grappige short copy, om mensen te laten denken, lachen, of te provoceren. Het was een andere en nieuwe benadering om de boodschap van veilige seks over te brengen, alleen mensen bang maken werkt niet. Dus waarom niet proberen met een beetje humor?

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

Wie is de nar?

Wie is de Nar? was een festival om aandacht te geven aan het belang van het Nederlands Theater Instituut. De identiteit bestaan ​​uit logo’s, animaties, stationair, posters, flyers, banners, folders en website. We besloten om het ontwerp de kleuren zwart wit te geven, hierdoor valt het goed op in het straatbeeld wat hoofdzakelijk gevuld is met CMYK beelden. Het symboliseert ook de culturele armoede die sterker zal groeien als gevolg van de bezuinigingen. Om dit te versterken, hebben we de Nar een sinistere grijns gegeven.


Trapped in Suburbia award
Finalist | European Design Awards
Merit | Hiiibrand Design Award

Just Peace

justpeacethehague.com


Trapped in Suburbia award

Goud | International Design Award