Arita Ceramics Symposium

Het Arita Ceramics-symposium werd gehouden in november 2016 in Arita in Japan. Arita keramiek is een van Japans meest beroemde keramiek en rijk aan traditie. Dit boek is het verslag van het symposium en is een geschenk aan de sprekers en de organisatoren. Gedurende 2 dagen werd er waardevolle kennis gedeeld over keramiek tussen verschillende culturen en dit mag natuurlijk niet verloren gaan.

De opdracht was om een ​​boek te ontwerpen dat het volledige verslag is van het symposium in zowel het Engels als het Japans. De vormgeving moest er voor zorgen dat het een waar collectorsitem wordt.

De essentie van het symposium is Keramiek. Daarom hebben we ervoor gekozen om de voorkant van een ​​keramische schaal op de cover te plaatsen. Dit vertegenwoordigt het praten over keramiek. Aan de achterkant van het boek zie je de onderkant van de schaal 3D-gegoten, dat het daadwerkelijke maken van de keramiek vertegenwoordigt. Dit zorgt er ook voor dat het boek zweeft als je het op tafel legt en de grote spiraal omhoog houdt.

De binnenkant bevat verschillende grammen papier van 300 gram aan de buitenkant, het verandert langzaam van 280, 260, enz. In lichter papier van 80 gram in het hart van het boek. Het vertegenwoordigt de verschillende mogelijkheden van keramiek. Het kan heel dik en sterk zijn, maar ook kwetsbaar en transparant.

Door de dikte van het boek, 400 pagina’s, was er geen wire-o beschikbaar om het boek te binden. Zodoende heeft de binder zelf de spiraal gemaakt. Dit boek is het eerste in zijn soort met zo’n grote spiraal.
Dit alles en de reeks van slechts 35 exemplaren maakt het boek tot een uniek ontwerp en een waar collectorsitem.

 


Trapped in Suburbia award

Silver | 2018 European Design Awards

This is Experience Design


Met de term Experience Design denken mensen vaak aan digitale interactie, wij zien dat net even anders

Op basis van onze projecten hebben wij onze filosofie vertaald naar een interactieve publicatie. Deze monogram is een belichaming van ons motto van Confusius; “Tell me and I’ll forget. Show me and I may remember. Involve me and I’ll understand.”

Het boek bestaat uit twee 10“ vinyl platen die de verhalen vertellen achter de projecten. Het boek heeft 156 pagina’s vol met foto’s van ons werk. Door het boek te bekijken en de platen gelijktijdig te beluisteren zal je het boek op een andere manier ervaren.

Met een voorwoord van Erik Kessels van KesselsKramer en gepubliceerd door Coltrane en Dixon.

Luister naar het geluidsfragment van kant twee – The Medium is the Message.

      The Medium is the Message (Sample) - Trapped in Suburbia

 

This is Experience Design is te koop.

Shipping Options (Incl. Book €34,95)

 

Talking Ceramics I


Een boek dat je moet afbakken in de oven! Dit is hoe wij de rijke geschiedenis en de verhuizing vierden van het Europees Centrum voor Keramiek (EKWC).

Klei is een natuurlijk materiaal en is tot op zekere hoogte voorstelbaar. De oven is een belangrijk deel van het keramische proces, kunstenaars werken weken aan de voorbereiding maar als het eindelijk de oven in gaat wordt alle controle je ontnomen. Zelfs de meest ervaren kunstenaar kan na een weekend bakken de oven openen en een ramp aan treffen. We wilden deze angst en verrassing ook in het boek.

Je plaatst het witte boek in de oven, bakt het op 65 graden tot de onzichtbare inkt transformeert naar zwart en het ontwerp van de cover zichtbaar wordt.

Er is ook een speciale editie gemaakt waarvan de voorkant is gemaakt van 1 mm dun papierporselein. Belangrijk kenmerk is de breekbaarheid van het materiaal wat natuurlijk de kwetsbaarheid en aanvaarding van de onvermijdelijke fouten belichaamd.

Het EKWC is al bijna 50 jaar een vooraanstaand centrum voor experimenten met keramiek. Dit boek bespreekt de ervaringen van kunstenaars maar vooral ook wat er fout ging in hun proces tijdens hun verblijf op het EKWC.

 

Trapped in Suburbia award

Goud | 2017 European Design Awards
Brons | 2017 European Design Awards
Nominatie | 2017 ADCN Awards

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer


Complexiteit, absurditeit en perfectionisme zijn allemaal kenmerken van Jaap Drupsteen’s werk. Videoproducties vormen het grootste deel van zijn oeuvre en dat betekent dat iedere seconde een uniek mooie grafisch beeld bevat. In tegenstelling tot de traditionele grafisch ontwerper maakt Drupsteen vijfentwintig ongelooflijke beelden per seconde.

Deze fantastische composities worden zelden gezien als individuele frames. Dit bracht ons op het idee om voor de publicatie, behorende bij de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Ontwerper | Explorer, unieke beelden te selecteren uit zijn videowerk.

Het boek bevat meer dan 400 frames vol van kleur, patronen en effecten, waarvan vele werden gemaakt zonder gebruik van computers. Toch is zijn werk hedendaags en heeft het veel moderne visuele stijlen beïnvloed.

Ten tweede, de cover neemt het boek naar een ander niveau buiten zijn gebruikelijke functie. Drupsteen werd revolutionair in zijn vroege gebruik van chroma-keying, ook bekend als het green/ blue screen effect. Deze techniek gaf hem de mogelijkheid acteurs of elementen in verschillende omgevingen en lagen te plaatsen.

Dit is de rede dat we een app ontwikkeld hebben (beschikbaar in de Apple App Store) waarmee de gebruiker dit effect kan ervaren in combinatie met het boek. De app bevat een bibliotheek van foto’s en videoclips uit Drupsteen’s werk. Je selecteert een afbeelding of videoclip en het blauw van het boek wordt door de app vervangen door het gekozen beeld. De app brengt de gedrukte videoproducties tot leven, terwijl ook duidelijk wordt hoe het proces werkt.

Download Jaap Drupsteen uit de Apple App Store.

Dit boek is een onderdeel van de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Designer | Explorer  die ook door ons is ontworpen.

Graphic Happiness


Graphic Happiness II is een project bestaande uit een publicatie, een reizende tentoonstelling en een educatief programma over 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. De tentoonstelling reist door China van eind 2012 tot eind 2013 en begint in Nanjing. De publicatie en de tentoonstelling tonen het werk van meer dan 60 ontwerpers en toont hun liefde en passie voor het grafische vak.

De publicatie is ook gemaakt van losse pagina’s en is niet ingebonden. Het enige dat de publicatie bij elkaar houdt is de spanband, geen lijm of enig ander materiaal wordt gebruikt.

De publicatie bevat 246 pagina’s en toont het werk van o.a. nederlandse ontwerpers als Dick Bruna, Wim Crouwel, Theo van Doesburg, Anthon Beeke, Lust, Thonik, Niessen & de Vries, Studio Dumbar.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2013 European Design Awards
Brons | 2013 International Design Awards
Brons | 2012 Hiiibrand Awards

Grafisch Geluk


Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards

Innovation in Dance for Young Audiences


De identiteit van Fresh Tracks Europe hebben we getransformeerd naar hun nieuwe publicatie – Innovation in Dance for Young Audiences. Het boek laat zien welke filosofie en projecten er schuil gaan achter dit unieke project.

De flexibele en dynamische identiteit is doorverteld in 6 verschillende omslagen. op de omslag zijn de basisvormen gebruikt die je ook terug vindt in de identiteit. Deze elementen hebben binnen de identiteit een dynamische rol hierdoor ontstond het idee om de boeken te gebruiken in een korte animatie.

There is More Than One Truth


VJ Movement geeft journalisten en cartoonisten over de hele wereld de kans om hun verhaal te vertellen. Iedereen kan lid worden van de VJ Movement en hun verhaal pitchen aan journalisten en de cartoonisten. Als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp in de wereld omdat je het niet kunt zien op het reguliere nieuws, kan je je ideeen pitchen. Als je idee de meeste stemmen krijgt, zal een professionele VJ journalist of cartoonist het verhaal voor je verslaan en het zal online worden gepubliceerd. De beste cartoons werden ook gepubliceerd in dit bijzondere boek.