Don’t Believe the Type

Don’t Believe the Type werd opgericht als alternatief voor bestaande design festivals. Op dat moment waren festivals met het thema typografie ofwel ongelooflijk duur, te ver weg of zeer traditioneel. Don’t Believe the Type (DBTT) was een ook gelegenheid voor creatieven en liefhebbers van typografie om andere te ontmoeten, leren van elkaar en vooral samen te laten inspireren door de vele internationale toonaangevende ontwerpers die te gast waren en dit alles tegen een betaalbare prijs.

Samen met de Ship of Fools gallery (ook geïnitieerd door de studio) organiseerde het festival  lezingen, workshops en tentoonstellingen. De eerste editie vond plaats in 2010 in Den Haag, waarna het festival in hetzelfde jaar op de Shanghai World Expo werd uitgenodigd. Voor de derde en laatste editie in 2011, ging DBTT terug naar Den Haag.

Elke editie was gericht op typografie, maar met verschillende thema’s. De laatste editie had het thema Signpainting. Voor de uitingen maakte wij gebruik van de traditionele Nederlandse signpainting, in dit geval de kunstenaar die verantwoordelijk is voor alle reklameborden in de traditionele kaaswinkels. In deze kaaswinkels, die te vinden zijn in het hele land en zelfs in België en Duitsland, vind je een rijke variatie aan met met de handgeschilderde reklameborden. Alle promotie en bewegwijzering voor Don’t Believe the Type 2011 werden op deze manier vervaardigd.

Don’t Believe the Type nodigde uit:

Luca Barcellona, Job Wouters, Yomar Augusto, Alex Trochut and Martijn Sandberg, 44 Flavours, Alina Günter, Alex Trochut, Alex Purdy, Andy Rementer, Autobahn, Chris Piascik, Daan Knirim, Hansje van Halem, Janno Hahn, Job Wouters, Jonathan Looman, Lennard Schuurmans, Luca Barcellona, Marta Cerdà Alimbau, Martijn Sandberg & Underware.

Social Signals

We maken iedere dag gebruik van sociale signalen. Door ‘liking’ en ‘tweeting’ gebruiken we sociale media om onze interesses aan te geven. In 110 vlaggen hebben we de Social Signals van Valkenberg Park in Breda vastgelegd dit was een samenwerking tussen Graphic Design Festival Breda en Trapped in Suburbia. Het project onderzoekt hoe het park kan worden gezien als een afspiegeling van de maatschappij. Informatie wordt verzameld op welke verschillende manieren het park van Breda wordt gebruikt door stadsbewoners. Valkenberg Park is de hoofdader van de stad die iedereen moet passeren op hun weg naar het centraal station of het stadscentrum. In de zomermaanden is het park een recreatieve plek voor de bewoners van Breda. Omdat het park wordt gebruikt door veel verschillende mensen is het een micro-samenleving. De gegevens die we verzameld over het park laten zien hoe deze samenleving functioneert. Sociale Signals bestaat uit 110 vlaggen die een visuele weergave geven van de verzamelde informatie. De vlaggen worden geplaatst in het park en laten zien hoe belangrijk het park is voor de stad. De vlaggen maakten ook deel uit van het ‘ik hou van Breda’ tentoonstelling in het Museum Moti.

Diligentia Theater

We werden gevraagd om een humoristische postercampagne te maken voor het theater Diligentia. Wat moet je doen? Humor is niet universeel, maar bij kinderen lijkt het gevoel voor humor wel aardig hetzelfde te zijn. Dus we dachten terug aan onze jeugd, toen we snorren en baarden tekende op elke foto in oma’s roddelbladen. We gebruikten een portret van de directeur van het theater, drukten dit als een poster en we studenten en ontwerpers uitgenodigd om in te sluiten met de pret! In totaal hebben we ongeveer 100 posters die rond de stad van Den Haag hangen.