Don’t Believe the Type

Don’t Believe the Type werd opgericht als alternatief voor bestaande design festivals. Op dat moment waren festivals met het thema typografie ofwel ongelooflijk duur, te ver weg of zeer traditioneel. Don’t Believe the Type (DBTT) was een ook gelegenheid voor creatieven en liefhebbers van typografie om andere te ontmoeten, leren van elkaar en vooral samen te laten inspireren door de vele internationale toonaangevende ontwerpers die te gast waren en dit alles tegen een betaalbare prijs.

Samen met de Ship of Fools gallery (ook geïnitieerd door de studio) organiseerde het festival  lezingen, workshops en tentoonstellingen. De eerste editie vond plaats in 2010 in Den Haag, waarna het festival in hetzelfde jaar op de Shanghai World Expo werd uitgenodigd. Voor de derde en laatste editie in 2011, ging DBTT terug naar Den Haag.

Elke editie was gericht op typografie, maar met verschillende thema’s. De laatste editie had het thema Signpainting. Voor de uitingen maakte wij gebruik van de traditionele Nederlandse signpainting, in dit geval de kunstenaar die verantwoordelijk is voor alle reklameborden in de traditionele kaaswinkels. In deze kaaswinkels, die te vinden zijn in het hele land en zelfs in België en Duitsland, vind je een rijke variatie aan met met de handgeschilderde reklameborden. Alle promotie en bewegwijzering voor Don’t Believe the Type 2011 werden op deze manier vervaardigd.

Don’t Believe the Type nodigde uit:

Luca Barcellona, Job Wouters, Yomar Augusto, Alex Trochut and Martijn Sandberg, 44 Flavours, Alina Günter, Alex Trochut, Alex Purdy, Andy Rementer, Autobahn, Chris Piascik, Daan Knirim, Hansje van Halem, Janno Hahn, Job Wouters, Jonathan Looman, Lennard Schuurmans, Luca Barcellona, Marta Cerdà Alimbau, Martijn Sandberg & Underware.

Amsterdam Kansenzones


Deze publicatie toont de resultaten van het onderzoek op het subsidieprogramma Amsterdamse Kansenzones door de Amsterdamse Hogeschool (HVA). Het subsidieprogramma biedt kleine zelfstandige winkeliers financiële mogelijkheden om hun situatie te verbeteren.

De studie werd gedaan in opdracht van de gemeente Amsterdam en liet zien dat er veel vooroordelen en onbegrip is tussen de gemeente en de winkeliers. We hebben de kloof tussen deze twee partijen als een rode draad in het ontwerp verwerkt. We hebben gebruik gemaakt van de visuele taal van de winkeliers om hun quotes te ontwerpen, we fotografeerden de grafische uitingen van de winkeliers en gebruikte deze als inspiratie. De onderzoeksresultaten zijn ontworpen in een klassieke minimalistische manier en alles is zakelijk zwart-wit gehouden. De publicatie is in onhandig groot A3-formaat, omdat de onderzoekers niet willen dat deze unieke publicatie in een lade belandt.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2013 European Design Awards