Vacatures en stages

Vacatures

Wij hebben op het moment geen vacatures beschikbaar en vanwege de vele dagelijkse mails kunnen we helaas ook niet reageren op open sollicitaties. Als je geïnteresseerd bent in werken bij Trapped in Suburbia, kan je je abonneren op onze nieuwsbrief of ons volgens op Instagram. Zodra er een positie beschikbaar is, maken we dit hier bekend.


Stages

Wij hebben tot onbepaalde tijd geen stageplaatsen beschikbaar en vanwege de vele dagelijkse mails kunnen we helaas ook niet reageren op open sollicitaties of vragen. Als je geïnteresseerd bent in een stage bij Trapped in Suburbia, kan je je abonneren op onze nieuwsbrief of ons volgens op Instagram. Zodra er een stage beschikbaar is, maken we dit hier bekend.

Arita Ceramics Symposium

Het Arita Ceramics-symposium werd gehouden in november 2016 in Arita in Japan. Arita keramiek is een van Japans meest beroemde keramiek en rijk aan traditie. Dit boek is het verslag van het symposium en is een geschenk aan de sprekers en de organisatoren. Gedurende 2 dagen werd er waardevolle kennis gedeeld over keramiek tussen verschillende culturen en dit mag natuurlijk niet verloren gaan.

De opdracht was om een ​​boek te ontwerpen dat het volledige verslag is van het symposium in zowel het Engels als het Japans. De vormgeving moest er voor zorgen dat het een waar collectorsitem wordt.

De essentie van het symposium is Keramiek. Daarom hebben we ervoor gekozen om de voorkant van een ​​keramische schaal op de cover te plaatsen. Dit vertegenwoordigt het praten over keramiek. Aan de achterkant van het boek zie je de onderkant van de schaal 3D-gegoten, dat het daadwerkelijke maken van de keramiek vertegenwoordigt. Dit zorgt er ook voor dat het boek zweeft als je het op tafel legt en de grote spiraal omhoog houdt.

De binnenkant bevat verschillende grammen papier van 300 gram aan de buitenkant, het verandert langzaam van 280, 260, enz. In lichter papier van 80 gram in het hart van het boek. Het vertegenwoordigt de verschillende mogelijkheden van keramiek. Het kan heel dik en sterk zijn, maar ook kwetsbaar en transparant.

Door de dikte van het boek, 400 pagina’s, was er geen wire-o beschikbaar om het boek te binden. Zodoende heeft de binder zelf de spiraal gemaakt. Dit boek is het eerste in zijn soort met zo’n grote spiraal.
Dit alles en de reeks van slechts 35 exemplaren maakt het boek tot een uniek ontwerp en een waar collectorsitem.

 


Trapped in Suburbia award

Silver | 2018 European Design Awards

Privacy beleid

Privacy beleid

Trapped in Suburbia Trapped in Suburbia, gevestigd aan Overhoeksplein 2, 1031 KS Amsterdam, is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

Contactgegevens:

https://www.trappedinsuburbia.nl Overhoeksplein 2, 1031 KS Amsterdam +31641378382

Karin Langeveld is de Functionaris Gegevensbescherming van Trapped in Suburbia Hij/zij is te bereiken via karin@trappedinsuburbia.nl

Persoonsgegevens die wij verwerken

Trapped in Suburbia verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze diensten en/of omdat je deze gegevens zelf aan ons verstrekt.

Hieronder vind je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

– Voor- en achternaam

– Adresgegevens

– Telefoonnummer

– E-mailadres

– Overige persoonsgegevens die je actief verstrekt bijvoorbeeld door een profiel op deze website aan te maken, in correspondentie en telefonisch

– Bankrekeningnummer

Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens die wij verwerken

Trapped in Suburbia verwerkt de volgende bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens van jou:

– geslacht, ras(enkel in het geval dat wij een (pas)foto van jou verwerken in een ontwerp is dit mogelijk af te lezen aan de hand van de afbeelding.

Met welk doel en op basis van welke grondslag wij persoonsgegevens verwerken

Trapped in Suburbia verwerkt jouw persoonsgegevens voor de volgende doelen:

– Om goederen en diensten bij je af te leveren, ofwel het ontwerp te kunnen maken

Geautomatiseerde besluitvorming

Trapped in Suburbia neemt niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van Trapped in Suburbia) tussen zit.

Hoe lang we persoonsgegevens bewaren

Trapped in Suburbia bewaart je persoonsgegevens niet langer dan strikt nodig is om de doelen te realiseren waarvoor je gegevens worden verzameld. Wij hanteren de volgende bewaartermijnen voor de volgende (categorieën) van persoonsgegevens:

(Categorie) persoonsgegevens  > Bewaartermijn > Reden

– Voor- en achternaam, Adresgegevens, Telefoonnummer, E-mailadres van opdrachtgevers> 2 jaar > om in contact te kunnen blijven.

– Voor- en achternaam, Adresgegevens, Telefoonnummer, E-mailadres van sollicitanten> 4 weken > om in contact te kunnen blijven.

– Overige persoonsgegevens die je actief verstrekt bijvoorbeeld door een profiel op deze website aan te maken, in correspondentie en telefonisch>  2 jaar > om in contact te kunnen blijven.

– Bankrekeningnummer, BTW nummer, kvk nummer van opdrachtgevers>  2 jaar > enkel in gebruik van huisstijl ontwerp, als back up bestanden

– Bijzondere en/of gevoelige persoonsgegevens(zie boven)> direct na afloop opdracht worden deze bestanden verwijderd

Delen van persoonsgegevens met derden

Trapped in Suburbia verstrekt uitsluitend aan derden en alleen als dit nodig is voor de uitvoering van onze overeenkomst met jou of om te voldoen aan een wettelijke verplichting.

Cookies, of vergelijkbare technieken, die wij gebruiken

Trapped in Suburbia gebruikt alleen technische en functionele cookies. En analytische cookies die geen inbreuk maken op je privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op jouw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en jouw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld jouw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Je kunt je afmelden voor cookies door je internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van je browser verwijderen.

Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen. Daarnaast heb je het recht om je eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens door Trapped in Suburbia en heb je het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat je bij ons een verzoek kan indienen om de persoonsgegevens die wij van jou beschikken in een computerbestand naar jou of een ander, door jou genoemde organisatie, te sturen.

Je kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van je persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van je toestemming of bezwaar op de verwerking van jouw persoonsgegevens sturen naar karin@trappedinsuburbia.nl.

Om er zeker van te zijn dat het verzoek tot inzage door jou is gedaan, vragen wij jou een kopie van je identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie je pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. We reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op jouw verzoek .

Trapped in Suburbia wil je er tevens op wijzen dat je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat kan via de volgende link: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons

Hoe wij persoonsgegevens beveiligen

Trapped in Suburbia neemt de bescherming van jouw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als jij het idee hebt dat jouw gegevens toch niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van misbruik, neem dan contact op met onze klantenservice of via karin@trappedinsuburbia.nl

AnalogFest

AnalogFest is een festival rond analoge grafische technieken met workshops, tentoonstellingen, pop-up shops, feesten en lezingen door internationale artiesten als Anthony Burrill en Jon Burgerman.

We wilden de oude technieken weer tot leven brengen. Voor de identiteit hebben we gekozen om te werken met oude Nederlandse spreuken, gebruik een oud lettertype en verander deze in een eigenzinnige moderne versie. Voor de promotie van het festival hebben we samengewerkt met lokale ontwerpers om een enorme ‘doodle’ op de glazen ramen van het theater te maken.

De website moest zo analoog mogelijk worden…Dus gebruikten we bestaande streetcams. We maakten met de hand geschilderde spandoeken en sprongen voor de camera. Deze beelden werden opgenomen. Op het moment dat je de site bezoekt zie je alle livecams bij elkaar. Als je over 1 van de streams gaat met je cursor dan start automatisch de vooropgenomen film waarbij wij in beeld komen zodat het lijkt alsof het live is.


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2011 European Design Awards

Ship of Fools

‘Our gallery is a place to find art that makes you smile, art that has a nice set of balls, is straight forward and honest’. We tonen kunst waar we in geloven, niet alleen namen die je kent, maar juist ook nieuwe. Ze komen uit allerlei hoeken en gaten, uit allerlei landen.

De naam Ship of Fools komt van een schilderij van Jeroen Bosch, de eerste echte character designer. Het schilderij toont een schip vol dwazen die hun leven verspillen door te gokken, drinken, flirten, eten, enz. in plaats van leven op een verantwoorde manieren.

We hebben besloten na 4 fantastisch jaren om het even rustig aan te doen. Zie het als een sabbatical. We komen zeker terug!

Ship of Fools tentoonstellingen:

2012

Deadorama | Solo exhibition by Mc. Bess

Bring it on! | Group exhibition of more than 50 designers and their favourite works

Trial & Error | Solo exhibition by Brecht Vandenbroucke

Going Places | Solo exhibition by Andy Rementer

Music to My Eyes | Group exhibition with 160 record sleeves

Black and White are not Colors | Group exhibitions of 100 designers and 100 posters in cooperation with fontanel.nl

2011

Really Shit | Solo exhibition by Ian Stevenson

Don’t Believe the Type III | Typography festival with workshops, lectures, exhibition | Niessen en de Vries, Mario Hugo, Sean Freeman, Si Scott, HORT, Jeff Canham, among others

2010

AnalogFest | Festival on analogue techniques with workshops, lectures, exhibition | Jon Burgerman, Anthony Burrill, among others

More is a Bore | Group exhibition on minimalistic graphic design | Buro Destruct, Noma Bar, Leandro Castelao, Gorilla, among others

Summer School | Group exhibition of old school maps | ROA, Ian Stevenson, Merijn Hos, among others

Absurdism is our Religion | Group exhibition on absurdism | Gummbah, Andrew James Jones and Mudwig, among others

Don’t Believe the Type II | Typography festival in Shanghai with workshops, lectures, exhibition | Underware, Trapped in Suburbia, Yomar Augusto, among others

Bode, Botlek, Erosie | Exhibition of Luuk Bode, Daan Botlek & Erosie

2009

Don’t Believe the Type I | Typography festival with workshops, lectures, exhibition | Alex Trochut, Luca Barcellona and Job Wouters, among others

Jackyll & Hyde | Solo exhibition Superoboturbo

You Give Me Fever | Solo exhibition of Erwin van Amstel

Ship of Fools | Opening group exhibition with Jon Burgerman, Andy Rementer, among others

Don’t Believe the Type

Don’t Believe the Type werd opgericht als alternatief voor bestaande design festivals. Op dat moment waren festivals met het thema typografie ofwel ongelooflijk duur, te ver weg of zeer traditioneel. Don’t Believe the Type (DBTT) was een ook gelegenheid voor creatieven en liefhebbers van typografie om andere te ontmoeten, leren van elkaar en vooral samen te laten inspireren door de vele internationale toonaangevende ontwerpers die te gast waren en dit alles tegen een betaalbare prijs.

Samen met de Ship of Fools gallery (ook geïnitieerd door de studio) organiseerde het festival  lezingen, workshops en tentoonstellingen. De eerste editie vond plaats in 2010 in Den Haag, waarna het festival in hetzelfde jaar op de Shanghai World Expo werd uitgenodigd. Voor de derde en laatste editie in 2011, ging DBTT terug naar Den Haag.

Elke editie was gericht op typografie, maar met verschillende thema’s. De laatste editie had het thema Signpainting. Voor de uitingen maakte wij gebruik van de traditionele Nederlandse signpainting, in dit geval de kunstenaar die verantwoordelijk is voor alle reklameborden in de traditionele kaaswinkels. In deze kaaswinkels, die te vinden zijn in het hele land en zelfs in België en Duitsland, vind je een rijke variatie aan met met de handgeschilderde reklameborden. Alle promotie en bewegwijzering voor Don’t Believe the Type 2011 werden op deze manier vervaardigd.

Don’t Believe the Type nodigde uit:

Luca Barcellona, Job Wouters, Yomar Augusto, Alex Trochut and Martijn Sandberg, 44 Flavours, Alina Günter, Alex Trochut, Alex Purdy, Andy Rementer, Autobahn, Chris Piascik, Daan Knirim, Hansje van Halem, Janno Hahn, Job Wouters, Jonathan Looman, Lennard Schuurmans, Luca Barcellona, Marta Cerdà Alimbau, Martijn Sandberg & Underware.

Educatie

2018

‘Experience Design’ high speed workshop | Nottingham Trent University | Nottingham, UK

 

2017

‘Experience Design’ high speed workshop | ADCN club | Amsterdam, NL

 

2016

Masterclass ‘Experience Design’ | New Design University | St. Pölten, AT

Masterclass | Torino Graphic Days | Torino, NL

Masterclass ‘Experience Design’ | ECV | Aix-en-Provence,  FR

Masterclass ‘Experience Design’ | Grafisch Lyceum | Rotterdam, NL

 

2015

Make your own interactive Soundcard workshop | Droog | Amsterdam, NL

Masterclass ‘Experience Design’ | Augsburg University of Applied Sciences | Ausburg, DE

Masterclass ‘Experience Design’ | Nanjing University | Nanjing, CN

 

2014

Masterclass ‘Experience Design’ | OpenSet | Rotterdam, NL

Masterclass ‘Experience Design’ | Falmouth University | Falmouth, UK

 

2013

Masterclass ‘Experience Design’ | University College of Falmouth UK

 

2012

Workshop ‘Graphic Interventions’ | Graphic Design Festival Breda | Breda, NL

Workshop ‘Playful Design’ | Falmouth University | Falmouth, NL

Workshop ‘Visual Storytelling’ | Taiga Institute | St Petersburg, RU

 

2007- 2010

Typography teacher at the Utrecht School of the Arts | Utrecht, NL

Shy Poster

Na een reeks Sound Posters vonden we het tijd om met de Shy Poster een stap verder te gaan. Dit keer geven we de poster karakter. De poster personifiseerd de emeotie verlegenheid in een interactieve installatie. Als de poster met rust gelaten wordt dan is zijn kleurrijke innerlijke karakter zichtbaar. Echter, als iemand in zijn comfort zone komt dan sluiten langzaam de panelen zodat de poster zich kan verbergen. De poster wordt dan compleet opgenomen in zijn omgeving waardoor hij bijna onzichtbaar is.

De nieuwe bezoeker moet tactvol en geduldig zijn. Als de Shy Poster zich comfortabel voelt dan zal hij langzaam zijn ware persoonlijkheid onthullen. Toch moet je voorzichtig zijn …

Elke grote bewegingen wordt gedetecteerd door de sensoren die de deuren vervolgens laten dichtslaan!

Met speciale dank aan Alice Stewart en Jiawei van Kleef.

Diligentia Theater

We werden gevraagd om een humoristische postercampagne te maken voor het theater Diligentia. Wat moet je doen? Humor is niet universeel, maar bij kinderen lijkt het gevoel voor humor wel aardig hetzelfde te zijn. Dus we dachten terug aan onze jeugd, toen we snorren en baarden tekende op elke foto in oma’s roddelbladen. We gebruikten een portret van de directeur van het theater, drukten dit als een poster en we studenten en ontwerpers uitgenodigd om in te sluiten met de pret! In totaal hebben we ongeveer 100 posters die rond de stad van Den Haag hangen.

Prijzen

2018

European Design Awards

Silver | Books | Arita Ceramic Symposium

 

2017

European Design Awards

Bronze | Books | Talking Ceramics 1

International Design Awards

Gold | Books | Talking Ceramics 1



ADCN Awards
Nomination | Books | Talking Ceramics 1

 

2016

European Design Awards

Bronze | Self-initiated Projects | Flags of Peace

Hiii Brand Awards

Bronze | Branding | Driiip

 

2015

Hiiibrand Awards

Bronze | Corporate Identity | Hague Talks

Merit | Corporate Identity | Develops

International Design Awards

Gold | Corporate Identity | Just Peace

Silver | Calendars | Aim for the day

 

2014

European Design Awards

Silver | Exhibits | XXS Dutch Design

Silver | Books | Het echte werk

Silver | Posters | Sound Poster

International Design Awards

Silver | Exhibits | XXS Dutch Design

 

2013

European Design Awards

Silver | Books | Graphic Happiness II

Bronze | Books | Amsterdam Opportunity Zones

Finalist | Corporate Identity | Who’s the fool?

Hiiibrand Awards

Gold | Corporate Identity | Suited Concepts

Bronze | Corporate Identity | Graphic Happiness II

Merit | Corporate Identity | Who’s the fool?

Finalist | Corporate Identity | Fresh Tracks Europe

International Design Awards

Silver | Exhibits | Graphic Happiness II

Bronze | Books | Graphic Happiness II

 

2012

European Design Awards

Silver | Corporate Identity | Fresh Tracks Europe

Finalist | Corporate Identity | Design it Yourself

International Design Awards

Silver | Books | Graphic Happiness

Silver | Identity | Fresh Tracks Europe

Silver | Exhibits | Design it Yourself

Silver | Exhibits | Graphic Happiness

 

2011

D&AD Award

Short listed | Poster design | ‘I think I like it better with the silver square’, Graphic Design Festival Breda

European Design Awards

Bronze | Corporate Identity | Work a lot

Bronze | Corporate Identity | Suited Concepts

Finalist | Self Initiated Projects | Analog Fest

International Design Awards

Gold | Corporate Identity | Suited Concepts

Red Dot Design Award

Red Dot Award | ‘I think I like it better with the silver square’, Graphic Design Festival Breda

 

2010

Creative Ambassadors City of The Hague

European Design Awards

Gold | Exhibits | Torture Basement

Silver | Book cover | Where there is smoke, there is fire

Finalist | Book design | Hi Brand book

International Design Awards

Silver | Exhibits | Torture Basement

Bronze | Books | Creative City The Hague

 

2009

European Design Awards

Silver | Corporate Identity | Coos!

International Design Awards

Bronze | Corporate Identity | Gouda bij Kunstlicht

 

2008

European Design Awards

Bronze | Printed Self promotion | Play More Note Pad

Develops

Van afval naar een huisstijl

Sandra van Vliet, van Develops, realiseert uw ideeen.

Sandra maakt gebruik van flip-over borden. Om haar klanten de processen uit te leggen schets ze alles op de grote flip-over vellen De gebruikte vellen worden gebruikt door de drukker die hieruit de verschillende onderdelen van de identiteit snijdt: briefpapier, visitekaartjes, schrijfblokken en enveloppen. Eenvoudig, geen grote printkosten en een handige manier om haar schetsen te recyclen.

Door deze werkwijze creëert Sandra haar eigen identiteit en die is altijd uniek. Mensen ervaren dus niet een representatie maar de werkelijke weergave van haar proces, op het werkelijke flip-over papier.

develops.nl

Escamp

Escamp is een citylab, het is een multifunctioneel talentcenter in de wijk Escamp Den Haag. Het is niet alleen een identiteit voor het lab maar uiteindelijk leidt het tot een identiteit voor de gehele wijk.

Gemeenschap en saamhorigheid zijn de basis voor de identiteit van Escamp. Het lab werd opgericht om culturele barrières af te breken tussen verschillende groepen maar ook verschillende groepen juist te verenigen. Het lab richt zich op kunst, design, media, technologie en de culinaire keuken.

Voor identiteit hebben we ons laten inspireren door sportclubs waar kameraadschap en verenigd zijn ook centraal staan. Daarom is er in de identiteit gebruik gemaakt van een gedurfde en unieke kleurstelling, zoals bij een voetbalclub en op die manier een herkenbaar merk te bouwen.

Love Life Festival

Het festival werd georganiseerd om het bewustzijn te vergroten van safe sex onder de jongeren in Den Haag. De campagne heeft een sterke visuele identiteit waarbij het hart de belangrijkste rol speelt. Het hart symboliseert twee mensen die seks hebben, als geheel, maar ook als 2 vormen om zichzelf te beschermen. De verschillende kleuren worden gekozen omdat aids invloed op alle mensen heeft, ongeacht hun sociale achtergrond of seksuele voorkeur. Het zwart heeft een sterke link naar het nachtleven, waar de meerderheid van de doelgroep kan worden gevonden.

Om de visuele identiteit te versterken, hebben we veel gebruik gemaakt van scherpe en grappige short copy, om mensen te laten denken, lachen, of te provoceren. Het was een andere en nieuwe benadering om de boodschap van veilige seks over te brengen, alleen mensen bang maken werkt niet. Dus waarom niet proberen met een beetje humor?

Hebbes!

museumgoudA is het eerste museum in Nederland die begonnen is met het digitaliseren van hun collectie in 3D. We werden gevraagd om de identiteit en de permanente expo vorm te geven waar bezoekers kunnen kijken naar de collectie op een speciale 3D-scherm. Ze kunnen het systeem besturen met een kubus, selecteer een kunstwerk en je kan het object draaien met de kubus die je in je handen hebt.

Dit project is een proefproject en als het een succes is dan zal het worden gebruikt in verschillende musea in Nederland.

Auto Play

Als onderdeel van de Graphic Design Festival Breda 2015 zijn wij uitgenodigd om een nieuwe interactieve installatie te creëren voor de 3sec.gallery, een exhibitie ruimte gevestigd aan beide zijden langs de entree in een parkeergarage in Breda. In samenwerking met Koen Herfst (drummer van o.a. Armin van Buuren) hebben we een experimentele interactie gecreëerd tussen analoog en digitaal, beeld en tekst. Auto Play is een serie van 25 muziek posters die reageren op passerende auto’s, fietsers en voetgangers.

Driiip

De drie cirkels in het logo van Driiip vertegenwoordigen de drie basis elementen in druppelirrigatie – water, het leven en de aarde. Druppelirrigatie is een uiterst nauwkeurige en zuinige manier van irrigatie die langzaam waterdruppels afgeeft die vervolgens direct opgenomen worden door de plant.

Deze drie elementen keren terug in de gehele identiteit o.a. in grafische illustraties van het proces en in de fotografie van de planten.

 

Trapped in Suburbia award

Bronze | 2016 Hiii Brand Awards

XXS Dutch Design

Welkom in de wereld van de postzegel. XXS Dutch Design is een tentoonstelling ontworpen in opdracht van het Museum voor Communicatie (i.s.m. PostNL) waarbij het ontwerpproces van Nederlandse postzegels centraal staat.

In een ruimte die voelt als een enorm postzegelvel wordt een aantal bekende zegels letterlijk vergroot tot menselijke proporties. Deze immersie geeft een unieke blik achter de schermen van postzegelontwerp, waarbij je dicht op het proces en de ontwerper staat.

De tentoonstelling is op 27 november 2013 geopend door Koning Willem-Alexander waarbij hij de nieuwe algemene frankeerzegel, de koningspostzegel, in ontvangst nam.

Fotos: Fred Ernst


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2014 European Design Awards
Zilver | 2014 International Design Awards

Onderweg – Met de fotograaf op reis

Hoe kunt u fotografie ervaren op een nieuwe manier? Onderweg – Met de fotograaf op reis is de eerste in een reeks tentoonstellingen waarin het Nationaal Archief werk laat zijn uit hun inmens groot archief van 14 miljoen foto’s. De selectie is een reis door de geschiedenis waarin te zien is hoe belangrijk reizen is in de ontwikkeling van de fotografie.

Ons ontwerp bevat een aantal unieke manieren om de collectie te ervaren. Bij binnenkomst, de Infinity Room, hier vind je de meest recente reisfotografie De kamer is volledig bedekt van vloer tot plafond met afbeeldingen gestreamd vanaf het web. Deze ruimte toont de verzadiging van de hedendaagse fotografie.

Het grootste deel van de tentoonstelling bestaat uit zwart-wit fotografie, behalve de Colour Room. Deze aparte ruimte presenteert een selectie van kleurenfoto’s in een heel andere sfeer. U bevindt zich in een andere wereld vergelijkbaar bij de introductie van de kleurenfotografie.

Te zien zijn foto’s van gerenommeerde internationale fotografen: Ed van der Elsken, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Luc Timmers, Herbert Ponting, Cas Oorthuys, Sem Presser, Willem van de Poll.

Aangezien dit de eerste expo is uit een toekomstige reeks, is er gekozen voor een modulair systeem dat gemakkelijk kan worden gedemonteerd en weer opgebouwd in verschillende vormen. Speciaal voor deze tentoonstelling hebben we een nieuw snel maar ook veilig ophangsysteem ontwikkeld waardoor het ophangen van de 250 lijsten binnen enkele uren is te realiseren Tevens is het een systeem wat er voor zorgt dat de wanden onbeschadigd blijven.

Fotos: Anne Reitsma.

Stille helpers – 100 jaar Cordaid

De expositie laat zien dat je geen Mandela hoeft te zijn om een goed mens te zijn. Goed doen voor je medemens kan heel eenvoudig het hoeft niet altijd groots en zichtbaar te zijn. Cordaid gelooft dat er een stille helper in iedereen schuilt. Achter iedere voordeur is een verhaal en achter iedere voordeur een stille helper.

De expositie is uit 4 onderdelen opgebouwd:

· De status quo. Door middel van rode ballen kan de bezoeker antwoord geven op de vraag ‘Hoe deel jij?’. Tijdens de expositie groeit deze interactieve infographic.

· Ontmoet de stille helpers. Achter iedere voordeur het verhaal van een stille helper.

· De geschiedenis van Cordaid. Aan de buitenzijde van de huisje kan de bezoeker lezen over 100 jaar Cordaid.

· Als laatste de analoge versie van de website ‘ditwilikmetjedelen.nl’ een muur waar vele gedeelde verhalen te lezen zijn over stille helpers. Deze muur groeit naar mate er meer verhalen binnenkomen op de website.

Deze expositie was een reizende expositie die het hele land heeft aangedaan. Belangrijk was vooral dat de expositie goed te vervoeren is en niet gevoelig is voor slijtage.

Omslag! 85 jaar VPRO Gids

85 jaar de tv gids van de VPRO.
Deze expositie in het Graphic Design Museum (nu Moti) was een eerbetoon aan de schitterende reeks uitgaven. De VPRO begon al vroeg met talentvolle ontwerpers/kunstenaars de ruimte te geven om met verrassende ontwerpen te komen voor de covers.

Martelkelder

Voor museum Gouda werden we gevraagd om de martelkelder te herontwerpen. Dus begonnen we te denken hoe we het nog spannender kunnen maken. Kinderen lezen niet de oude kleine bordjes naast de martelwerktuigen. We besloten om het meer een ervaring te laten zijn. Alle informatie is met UV lak op de grond aangebracht. Op deze manier kun je alleen iets zien wanneer je de UV- zaklamp gebruikt. Dus je moet echt de ruimte verkennen om alle informatie te vinden . Alle info op de vloer is met de hand getekend, zelfs de tekst.


Trapped in Suburbia award

Goud | 2010 European Design Awards
Zilver | 2010 International Design Awards

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer

Om te vieren dat Jaap Drupsteen vijftig jaar werkzaam is als ontwerper besloot Museum Hilversum een tentoonstelling te presenteren over het werk van Jaap Drupsteen. Sinds de jaren ‘60 is Drupsteen uniek in zowel zijn proces als productie. Hij heeft vooral gewerkt op het gebied van video-producties, het creëren van iconische leaders voor de Nederlandse omroep VPRO, televisie en theater producties zoals The Flood en meer recent revolutionaire visuals voor techno festivals. Veel belangrijke en herkenbare designs uit de Nederlandse cultuur zijn ook ontworpen door Jaap Drupsteen zoals het paspoort, identiteitskaart, postzegels en geld.

De tentoonstelling toont Jaap Drupsteen’s vruchtbare carrière en verdeelt deze in drie delen. De bovenste verdieping presenteert zijn vroege audiovisuele vormgeving (VPRO, Hadimassa etc) en bedrukte voorwerpen (geld, paspoort etc). Als een ontwerper voor het televisiescherm, begon Drupsteen natuurlijk met een zwart vlak, vandaar dat de bezoeker de tentoonstelling binnen wandelt in een geheel zwarte omgeving. Naast deze ruimte is er een witte ruimte waar je het drukwerk kunt vinden. Ook te zien zijn de oorspronkelijke titel bordjes, allemaal met de hand gemaakt, waarop de bewegende intro muur vervolgens is geïnspireerd.

Omdat de tentoonstelling beschikt over een grote hoeveelheid videowerk gebruikten we een speciale audio-systeem. Al lopend met een hoofdtelefoon en een ontvanger activeer je bij betreden van een gebied het geluid dat bij de video hoort. Dit voorkomt dat meerdere audiotrackst te gelijkertijd te horen zijn en dat je de gehele expositie niet van hoofdtelefoon hoeft te wisselen.

Het Muziektheater is de tweede verdieping waar veel van Drupsteen’s theaterproducties voor televisie te zien zijn. Bij deze ongewone en inventieve producties was hij revolutionair in zijn gebruik van chroma-keying. (Blue screen effect) Om dit te ervaren kan de bezoeker chroma-keying live ervaren door een blauwe omgeving binnen te stappen en op magische wijze in één van Drupsteen’s werken geplaatst te worden.

De onderste verdieping presenteert zijn meest recente werk door middel van twee grote projecties. Dit zijn audiovisuele composities gemaakt voor DJ en orkestrale visuals waarvoor hijzelf de software heeft ontwikkeld om tot een perfecte synchronisatie tussen beeld en geluid te behalen.

Grafisch Geluk

Grafisch Geluk is een tentoonstelling van 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving. Het toont het werk van Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke, Otto Treuman en nog veel meer.

Het gaat over ontwerpers die proberen hun geluk te vinden in hun werk. Net als een heleboel mensen die proberen hun geluk te vinden in Las Vegas. Om die reden hebben we de bewegwijzering gemaakt met meer dan 60 lichtbakken, geïnspireerd op de Las Vegas lichtbakken en neons. Het veranderde de tentoonstelling in een licht spektakel. We kozen ervoor om geen kleur te gebruiken in de bewegwijzering omdat de hele tentoonstelling al heel veel kleur bevat.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2012 International Design Awards

Ruimte voor de spelende mens


Een wereld zonder grenzen. Met New Babylon schetst kunstenaar Constant Nieuwenhuys een ideale wereldwijde stad waar de mens zich volledig op zijn creativiteit kan richten, zodat hij een homo ludens oftewel een spelende mens kan zijn.

Deze publicatie geeft op een bijzondere manier inzicht in de culturele begroting van de komende 4 jaar.

De vorm van New Babylon ligt in de ogen van Constant niet vast, want het is aan de mens om New Babylon creatief vorm te geven: “Alles moet mogelijk blijven, alles moet kunnen gebeuren”, de omgeving wordt gecreëerd door de activiteiten van het leven en niet andersom.

Net als New Babylon, ligt de vorm van het Meerjarenbeleidsplan Kunst en Cultuur 2017-2020 niet vast. Het is een naslagwerk dat je uitdaagt om te spelen, dat ruimte geeft tot creativiteit en de homo ludens in je los maakt. Wij hebben gekozen voor de vorm van een Chinese Tangram legpuzzel waar je oneindig veel verschillende puzzels mee kunt maken. Het toch wel zakelijke document wordt daarmee getransformeerd tot een speels vrolijk object dat uitnodigt om mee te spelen. De vormen van de Tangram puzzel zijn in abstractie terug te vinden in de huisstijl van de Gemeente Den Haag waardoor het een bijzondere publicatie is geworden maar die wel past binnen de nieuwe huisstijl.

This is Experience Design


Met de term Experience Design denken mensen vaak aan digitale interactie, wij zien dat net even anders

Op basis van onze projecten hebben wij onze filosofie vertaald naar een interactieve publicatie. Deze monogram is een belichaming van ons motto van Confusius; “Tell me and I’ll forget. Show me and I may remember. Involve me and I’ll understand.”

Het boek bestaat uit twee 10“ vinyl platen die de verhalen vertellen achter de projecten. Het boek heeft 156 pagina’s vol met foto’s van ons werk. Door het boek te bekijken en de platen gelijktijdig te beluisteren zal je het boek op een andere manier ervaren.

Met een voorwoord van Erik Kessels van KesselsKramer en gepubliceerd door Coltrane en Dixon.

Luister naar het geluidsfragment van kant twee – The Medium is the Message.

      The Medium is the Message (Sample) - Trapped in Suburbia

 

This is Experience Design is te koop.

Shipping Options (Incl. Book €34,95)

 

Talking Ceramics I


Een boek dat je moet afbakken in de oven! Dit is hoe wij de rijke geschiedenis en de verhuizing vierden van het Europees Centrum voor Keramiek (EKWC).

Klei is een natuurlijk materiaal en is tot op zekere hoogte voorstelbaar. De oven is een belangrijk deel van het keramische proces, kunstenaars werken weken aan de voorbereiding maar als het eindelijk de oven in gaat wordt alle controle je ontnomen. Zelfs de meest ervaren kunstenaar kan na een weekend bakken de oven openen en een ramp aan treffen. We wilden deze angst en verrassing ook in het boek.

Je plaatst het witte boek in de oven, bakt het op 65 graden tot de onzichtbare inkt transformeert naar zwart en het ontwerp van de cover zichtbaar wordt.

Er is ook een speciale editie gemaakt waarvan de voorkant is gemaakt van 1 mm dun papierporselein. Belangrijk kenmerk is de breekbaarheid van het materiaal wat natuurlijk de kwetsbaarheid en aanvaarding van de onvermijdelijke fouten belichaamd.

Het EKWC is al bijna 50 jaar een vooraanstaand centrum voor experimenten met keramiek. Dit boek bespreekt de ervaringen van kunstenaars maar vooral ook wat er fout ging in hun proces tijdens hun verblijf op het EKWC.

 

Trapped in Suburbia award

Goud | 2017 European Design Awards
Brons | 2017 European Design Awards
Nominatie | 2017 ADCN Awards

Jaap Drupsteen – Designer | Explorer


Complexiteit, absurditeit en perfectionisme zijn allemaal kenmerken van Jaap Drupsteen’s werk. Videoproducties vormen het grootste deel van zijn oeuvre en dat betekent dat iedere seconde een uniek mooie grafisch beeld bevat. In tegenstelling tot de traditionele grafisch ontwerper maakt Drupsteen vijfentwintig ongelooflijke beelden per seconde.

Deze fantastische composities worden zelden gezien als individuele frames. Dit bracht ons op het idee om voor de publicatie, behorende bij de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Ontwerper | Explorer, unieke beelden te selecteren uit zijn videowerk.

Het boek bevat meer dan 400 frames vol van kleur, patronen en effecten, waarvan vele werden gemaakt zonder gebruik van computers. Toch is zijn werk hedendaags en heeft het veel moderne visuele stijlen beïnvloed.

Ten tweede, de cover neemt het boek naar een ander niveau buiten zijn gebruikelijke functie. Drupsteen werd revolutionair in zijn vroege gebruik van chroma-keying, ook bekend als het green/ blue screen effect. Deze techniek gaf hem de mogelijkheid acteurs of elementen in verschillende omgevingen en lagen te plaatsen.

Dit is de rede dat we een app ontwikkeld hebben (beschikbaar in de Apple App Store) waarmee de gebruiker dit effect kan ervaren in combinatie met het boek. De app bevat een bibliotheek van foto’s en videoclips uit Drupsteen’s werk. Je selecteert een afbeelding of videoclip en het blauw van het boek wordt door de app vervangen door het gekozen beeld. De app brengt de gedrukte videoproducties tot leven, terwijl ook duidelijk wordt hoe het proces werkt.

Download Jaap Drupsteen uit de Apple App Store.

Dit boek is een onderdeel van de tentoonstelling Jaap Drupsteen – Designer | Explorer  die ook door ons is ontworpen.

Waar rook is, is vuur


“Waar rook is, is vuur’ is een publicatie over de oude Caballero sigarettenfabriek, die is omgetoverd tot een creatieve werkruimte. Waar eens sigaretten werden gemaakt, vind je nu creatieve initiatieven die worden uitgevoerd door architecten, fotografen, industrieel ontwerpers, grafisch ontwerpers, webdesigners etc.

De rug en de typografie op de cover is gezeefdrukt met de inkt die gebruikt wordt voor luciferdoosjes, zodat je daadwerkelijk een lucifer kan afstrijken. In het boek hebben we verschillende soorten papier gebruikt die de verschillende architectonische structuren in het gebouw vertegenwoordigen.


Trapped in Suburbia award

Zilver | 2010 European Design Awards

Grafisch Geluk


Voor de tentoonstelling ‘Grafisch Geluk, 100 jaar Nederlandse grafische vormgeving’, ontwierpen wij een bijzondere publicatie. Deze publicatie vertelt het verhaal over een specifiek onderdeel van de Nederlandse ontwerp geschiedenis. Het gaat over een van de beroemdste Nederlandse drukkers ‘Steendrukkerij de Jong’. Zij waren de eerste die nauw samenwerkten met ontwerpers als Wim Crouwel, Dick Bruna, Anthon Beeke en Otto Treuman en deden allerlei experimenten die nu worden beschouwd als standaard druktechnieken. De omslag van het boek is opgebouwd uit 5 losse omslagen die samen het logo van de drukkerij vormen. De omslag symboliseert de bijzondere samenwerking tussen de drukker en de ontwerpers, samen maakten ze legendarische ontwerpen.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2012 International Design Awards

Het Echte Werk


Dit boek is een avonturenboek over op een nieuwe manier omgaan met cultuur. Voordat iedere culture instelling de noodzaak voelde om te veranderen was Waterwolf hier al mee begonnen. Dit avontuur zit vol met experimenten ook in de fysieke vorm. Het boek is niet CMYK gedrukt maar de CMYK kleuren zijn op het laatst vervangen door 3 fluor kleuren + zwart. En om de toeschouwer duidelijk te maken dat het hier gaat om verrassen en ontwrichten zijn we zo brutaal geweest om de harde omslag binnenste buiten te bevestigen zodat je even denkt ‘hier is iets fout gegaan’.

FC de Omslag is een samenwerking tussen de bibliotheek en het archief van de stad Gouda. Dit initiatief is opgezet om samen met de bewoners van Gouda te verkennen en te experimenteren hoe zij cultuur kunnen creëren. Het boek is een avonturenboek over het omgaan met cultuur op een experimentele manier. ‘De Omslag’, betekent ‘de cover van het boek’ en verwijst naar zowel de boeken in de bibliotheek en het archief maar ook betekent het ‘keerpunt’. Het team is van mening dat dit project een keerpunt zou kunnen betekenen.

Dit is ook de reden waarom we er bewust voor gekozen hebben om iets bijzonders te doen met de omslag. De omslag van het boek is binnenstebuiten gekeerd. Het laat je twee keer kijken, en dat is waar FC de Omslag over gaat.


Trapped in Suburbia award
Zilver | 2014 European Design Awards

Innovation in Dance for Young Audiences


De identiteit van Fresh Tracks Europe hebben we getransformeerd naar hun nieuwe publicatie – Innovation in Dance for Young Audiences. Het boek laat zien welke filosofie en projecten er schuil gaan achter dit unieke project.

De flexibele en dynamische identiteit is doorverteld in 6 verschillende omslagen. op de omslag zijn de basisvormen gebruikt die je ook terug vindt in de identiteit. Deze elementen hebben binnen de identiteit een dynamische rol hierdoor ontstond het idee om de boeken te gebruiken in een korte animatie.

There is More Than One Truth


VJ Movement geeft journalisten en cartoonisten over de hele wereld de kans om hun verhaal te vertellen. Iedereen kan lid worden van de VJ Movement en hun verhaal pitchen aan journalisten en de cartoonisten. Als je meer wilt weten over een bepaald onderwerp in de wereld omdat je het niet kunt zien op het reguliere nieuws, kan je je ideeen pitchen. Als je idee de meeste stemmen krijgt, zal een professionele VJ journalist of cartoonist het verhaal voor je verslaan en het zal online worden gepubliceerd. De beste cartoons werden ook gepubliceerd in dit bijzondere boek.

Amsterdam Kansenzones


Deze publicatie toont de resultaten van het onderzoek op het subsidieprogramma Amsterdamse Kansenzones door de Amsterdamse Hogeschool (HVA). Het subsidieprogramma biedt kleine zelfstandige winkeliers financiële mogelijkheden om hun situatie te verbeteren.

De studie werd gedaan in opdracht van de gemeente Amsterdam en liet zien dat er veel vooroordelen en onbegrip is tussen de gemeente en de winkeliers. We hebben de kloof tussen deze twee partijen als een rode draad in het ontwerp verwerkt. We hebben gebruik gemaakt van de visuele taal van de winkeliers om hun quotes te ontwerpen, we fotografeerden de grafische uitingen van de winkeliers en gebruikte deze als inspiratie. De onderzoeksresultaten zijn ontworpen in een klassieke minimalistische manier en alles is zakelijk zwart-wit gehouden. De publicatie is in onhandig groot A3-formaat, omdat de onderzoekers niet willen dat deze unieke publicatie in een lade belandt.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2013 European Design Awards

Hi Brand Book


Hi is een Nederlandse telecombedrijf met als doelgroep jongeren. Met dit brandboek wilden we de managers het leven laten leiden van hun doelgroep. Ze moeten deelnemen ipv van toekijken. Daarom hebben we ervoor gekozen om het merkboek eruit te laten zien als een rijk gevulde agenda van iemand uit de doelgroep.

Het is gevuld met foto’s, stickers, concert-en treinkaartjes, flyers, een bierviltje met telefoonnummers … noem maar op, het zit erin. In het boek zijn verschillende technieken gebruikt; krasinkt, vijf dubbel blinde uitklapbare pagina’s, stickers, een ontslagbrief (als je faalde voor de test), tal van illustraties, UV-spot inkt en een grote pop-up.


Trapped in Suburbia award

Finalist | 2010 European Design Awards

 

The Gift of Sound and Vision


Voor het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum hebben we voor de vertrekkende directeur een uniek afscheidscadeau gemaakt. In de publicatie vertaalden we favoriete video en geluidfragmenten naar 600 pagina’s. Het boek bevat David Bowie’s Sound and Vision (vinyl single version), pop-ups, een dvd, een aantal flip boekjes, en een RFID-tag.

Creatieve Stad Den Haag


De ‘Creatieve Stad Den Haag’ programma loopt sinds 2005 en deze publicatie geeft een goed inzicht in de resultaten. Het boek is een bouwsteen, en alle boeken samen vormen een fraaie constructie. Deze constructie staat voor alle creatieve ondernemingen die samenwerken om de ‘creatieve stad’ te vormen.


Trapped in Suburbia award

Brons | 2010 International Design Awards